Del på Facebook   Print siden

Læserbrev: Randers Midtby ændrer sig

Debat
Mandag 1. marts 2021 kl. 13:00

Læserbrev: Randers Midtby ændrer sig
Foto: John Hyldahl


Af Ole Jakobsen - Den Utraditionelle Jyllandsgade 7, 8900 Randers

Verden ændrer sig og i særdeleshed indenfor det seneste år, hvor dansen med Corona har haft vores helt store fokus, også her i Randers.

Nedlukninger gør rigtig ondt i detailhandlen og andre liberale erhverv. Måske ikke så meget hos medarbejderne, hvis man udelukkende ser økonomisk på det, men i særdeleshed hos de små selvstændige og helt specielt de mindre butikker, som også har nogen helt andre problemer at slås med.

Først den politiske beslutning om at favoriserer de store kæder på nonfood området, men også det største problem. Nethandel.

Nethandel har været i vækst i en årrække, men Corona krisen har lært de lidt skeptiske og den midaldrende og ældre generation lidt om, hvor let det er at handle på nettet, lige når man har tid og lyst, om så det er kl 3 om natten. En del af den handel vil nok holde ved, også efter Corona.

Ligesom alle andre købstæder i Danmark, vil det også ramme vores ret fantastiske midtby. Det skal vi have fundet nogen gode ideer til at løse.

Randers Byråd har bevilliget 3 x 4.000.000 til midtbyen. Et pænt stort beløb, som bør være stort nok, til at gøre en positiv forskel.

Som jeg ser det, er den udvikling samfundet har, ensbetydende med færre butikker og det tror jeg ikke, vi kan gøre så meget ved, men vi kan prøve at begrænse skaderne, ved at gøre midtbyen så spændende som muligt, indenfor de muligheder vi nu engang har.

Det er vigtigt med en levende og spændende midtby, som er både et godt argument og ikke mindst en nødvendighed, for at få gæster, nye tilflyttere og turister til Randers.

Midtbyen er også vigtig for os selv, så vi med glæde og begejstring fortæller om Randers ude i den store verden.

Et stort diskussion emne i en årrække, er trafikken i Sløjfen. For mit vedkommende betyder det, at jeg ikke kommer ret meget i midtbyen, selvom jeg bor tæt på. På fortovet er der ikke så god plads bl.a. pga. gadevarer. Træder man så ud på vejen kommer der med garanti en bil. Det er altså ikke inspirerende. I alt stilhed undrer det mig også, at folk der sætter sig ind de parkere biler i Sløjfen, ikke har poser med varer, de lige har handlet i de lokale butikker.

Den nemmeste løsning vil værre, at lukke Sløjfen for trafik, men så har vi problemet med Hotel Randers. De skal selvfølgelig have mulighed for at få gæster og vel at mærke gæster, som ikke bliver chikaneret af fodgængere fra Østervold til de er på Hotellet. Det er en reel risiko, hvis vi lukker helt for trafik. En løsning kan være at lave et totalt parkeringsforbud i Sløjfen, men stadig tillade bil trafik med af og pålæsning tilladt. Det vil måske dæmpe trafikken lidt. Det er bare min ide. En endnu bedre ide er at bruge nogen af de mange penge på en virkelig dybdegående undersøgelse af behovet for trafik og andet i midtbyen. En undersøgelse, hvor detailhandlen, kunderne, turisterne og de Randrusianerne, som bevæger sig rundt i midtbyen bare fordi det er hyggeligt, bliver spurgt på en dybdegående måde.

Et fantastisk sted er Houmeden og Latinerkvarteret, som var ved at uddø for nogle få år siden, nu er det næsten byens mest spændende område, med spændende forretninger, liberale erhverv, frisører, boliger, Galleri og cafeer og små spisesteder med take away.

Spørgsmålet er også, om vores midtby område, er for stort i forhold til det behov, vi har nu. Hellere et lidt mindre område, men et med liv og leben. Der kommer jo en dag, hvor Corona bare var et dårligt minde og vi igen må være lidt tætte.

Noget som kan skabe en hurtigere og måske endnu bedre løsning er et tæt samarbejde og gerne i en paraply form mellem de forskellige organisationer i Randers, såsom Randers City, Erhverv Randers, Randers Handelsråd og turistforeningen. Hver organisation har sin berettigelse, men kommer de ind under en form for paraply organisation, vil de sammen blive mere slagkraftigere og det må også være nemmere for Randers Kommune, hvis der er en fælles samarbejdspartner ved store og vigtige beslutninger. Det lykkes nok også med tiden. Der har været forhandlinger i flere år og kun en enkelt organisation tøver endnu.

Alt i alt har vi en dejlig by og de kommende udfordringer, får vi helt sikkert også en løsning på, også fordi det er tydeligt at høre, vi alle er begyndt at tale byen op og det må i sig selv, være et tegn på, at vi er glade og stolte af vores by.


© Copyright 2021 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Børnene af syrienkrigerne, hvad skal de ?
Børnene af syrienkrigerne, hvad skal de ?
Debat
Udbyhøjvej og Dronningborg Blvd bliver Kommunens svar på infrastruktur skraldespand for Klimabroen
Udbyhøjvej og Dronningborg Blvd bliver Kommunens svar på infrastruktur skraldespand for Klimabroen
Debat
Hvad skete der med det tredje motorvejsspor til Randers?
Hvad skete der med det tredje motorvejsspor til Randers?
Debat
Når forvaltningen i Randers Kommune smider guld på gaden
Når forvaltningen i Randers Kommune smider guld på gaden
Læserbrev
Sådan arbejder TV2 Østjylland!
Sådan arbejder TV2 Østjylland!
Læserbrev
Bækkestien har altid været i farer.
Bækkestien har altid været i farer.
Debat
Sætter Gyldenlundsvej standard for fremtiden
Sætter Gyldenlundsvej standard for fremtiden
Debat
Dygtige, engagerede lærere skal ikke søge til Randers
Dygtige, engagerede lærere skal ikke søge til Randers
Debat
Dette her er dagens Danmark!
Dette her er dagens Danmark!
Debat
Støt op om sygeplejerskernes retfærdige lønkrav
Støt op om sygeplejerskernes retfærdige lønkrav
Debat
Tilbudsaviser og magasiner m.m:


Regionale nyheder