Annonce
Del på Facebook   Print siden

Læserbrev om folkeskolen

Debat
Mandag 18. maj 2020 kl. 07:00

Læserbrev om folkeskolen


Læserbrev af Anja Futtrup Andersen.

Nedenfor et uddrag fra en mail fra en forældre jeg fik forleden:

“...Det går rigtig godt med, at få XXX klar om morgenen. Hun er glad for, at der ikke er så mange elever i klassen og hun siger, at det er dejligt, at timerne ikke er så lange…….
Hun har i denne uge, selv taget initiativ til at ville gå alene hjem fra skole (det har hun altid haft modstand på) Så hun har gået hjem selv hele denne uge (noget af vejen med YYY) De sidste par dage har hun snakket om, at hun også gerne vil prøve, at gå alene op til skolen om morgenen. Så det har hun simpelthen gjort i dag :-)....”


I disse uger pågår der i den danske og dermed også den randrusianske folkeskole, et helt fantastisk “forskningsprojekt”. Det er et “forskningsprojekt” med en problemformulering, jeg ved flere lejligheder har påpeget interessant. Jeg har også uden anden belæg end min erfaring, ytret mig om et muligt svar.

Hvad betyder de lave klassekvotienter for eleverne i folkeskolen? Vi kan specificere svarene inden for elevtrivsel, læring, behov for specialklasser, personalefravær, både det korte og det lange fravær, elevers skolevægring, forældretilfredshed, skolehjem-samarbejde, lærerens finger på læringens puls hos den enkelte elev, læring i bevægelse og mange andre aspekter af folkeskolens struktur og indhold.

Nogle af svarene er rene økonomiske beregninger. Disse beregninger vil jeg gerne udfordre politikerne til at få beregnet. Jeg har ikke forstand på det økonomiske, men mit gæt er, at udgifterne flytter lidt rundt, men i sidste ende er det ikke meget forskel.

De mere bløde og pædagogiske aspekter er dog et område, der ligger mig nært og da også, via min 18 års virke i folkeskolen har en vis viden om. 18 år hvor jeg både har haft klasser med 15 elever og klasser med 25 elever. Nu i Corona-tiden står jeg med 12 elever hver dag fra kl. 8.30-13.30.

I klassen med mange elever oplever man, at enkelte bliver så frustreret over deres dag, at de sparker, kaster med ting, råber grimme ord efter både kammerater og voksne. Der er voksne, der må fastholde elever, fordi de er til fare for sig selv eller andre. Der er elever, der går hjem og er kede af det, fordi de skal høre og se disse episoder. Der er personale, der går hjem og er kede af det, fordi de er blevet sparket og kaldt “fede luder” eller lignende én gang for meget. Der er elever, der har svært ved overhovedet at møde ind på skolen og endnu sværere ved at komme ind i klassen. Det kan være svært at tage 25 elever med ud til en faglig aktivitet, fordi de urolige elever trækker flere med ud af fællesskabet, så bliver turen ud af rummet konfliktfyldt. Jeg ser stille elever, der drukner i uroen, elever man ikke når hen til med hjælp, vejledning og anerkendelse, fordi man brandslukker andre steder. Som lærer har man ikke altid 100% styr på alle elevernes faglige niveau. Klasselokalets størrelse gør det vanskeligt at have bevægelsesaktiviteter i klasserummet med 25 elever. De stille elever kan lettere gemme deres faglige udfordringer, fordi der er andre, der tager over i klassesamtaler og fælles gennemgang. Og der er mange flere ting, man kan påpege.

Lige nu, driver vi nødundervisning med halve klasser, dvs 12-13 elever på hvert hold. Øverst i mit læserbrev er der uddrag fra en mail, jeg forleden fik fra en mor med et barn, der har været ude i massive udfordringer med at komme i skolen. Moderen er så glad og stolt, jeg er glad og stolt og så forstår jeg godt min elevs oplevelse. Roen i klasserummet er mærkbar. Jeg har ingen elever der slås, jeg har ingen der forlader klasserummet i frustration. Der har ikke været fastholdelse, eller blå mærker, hverken fysisk eller psykisk. Det betyder også, at andre elever er sluppet for at høre og se kammerater i situationer, hvor der er slåskamp eller fastholdelse. Jeg hører fra kolleger om elever, der har modtaget eneundervisning, der nu ytrer ønske om at blive en del af klassens fællesskab. Der er ro og tid til, at jeg kan sidde ved siden af den elev, der synes, at det er svært og jeg har tid til at læse og kommentere på elevernes produktioner undervejs i deres arbejde. Jeg kan tage hele holdet med ud til en faglig aktivitet, uden at en gruppe trækker sig ud af fællesskabet. Flere elever tvinges frem i klassesamtaler og gennemgang, da der ikke er så mange at gemme sig bag. Det vil sige, at flere elever finder ud af, at de også kan noget. Der er fysisk plads til, at vi i dårligt vejr kan have bevægelsesaktiviteter i klasserummet.

Der er umiddelbart kun tre ulemper i nødundervisningen. Den ene er, at eleverne for tiden ikke må lege på tværs af de inddelte hold. De savner hinanden, både klassen, på årgangen og de andre klasser. Det er også en ulempe, at der er fag, der pt. ikke undervises i svarende til det anbefalede timetal og sidst men ikke mindst, er det en ulempe, at jeg som lærer er nødt til at undervise i fag, jeg ikke er 100% skarp på.

Når nødundervisningen er slut og vi er tilbage til den almindelig undervisning drømmer jeg om at der alligevel ændres lidt.

Drømmescenariet er, at klasser i indskolingen er med ca. 18 elever, mellemtrin og overbygning lidt mere.

Drømmescenariet er, at politikerne i Randers Kommune tør arbejde videre med, de gode erfaringer vi lige nu gør i folkeskolerne i Randers Kommune. Vi har gode folkeskoler i kommunen, men de kan blive bedre.
Det bliver de, hvis politikerne tør.





Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
Indtast
bogstaverne:
ÆØÅ
  - dette er for at undgå spam.

© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat
Læserbrev: Hvorfor har vi en kulturpolitik i Danmark, hvor københavnske museer åbenbart er bedre end de østjyske?
Læserbrev: Hvorfor har vi en kulturpolitik i Danmark, hvor københavnske museer åbenbart er bedre end de østjyske?
Debat
Læserbrev: Våben som stueren investering
Læserbrev: Våben som stueren investering
Debat
Læserbrev: Lån er ikke opsparing!
Læserbrev: Lån er ikke opsparing!
Debat
Debat: Krig og kontanter
Debat: Krig og kontanter
Debat
Debat: Øl, CO2 og temperatur
Debat: Øl, CO2 og temperatur
Debat
Debat: Er almenvellet afhængig af fem P-pladser?
Debat: Er almenvellet afhængig af fem P-pladser?
Debat
Debat: Skat på livet suger livet ud af landet 
Debat: Skat på livet suger livet ud af landet 
Debat
Debat: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat
Læserbrev: Trafik i Dronningborg
Læserbrev: Trafik i Dronningborg
Debat
Tilbudsaviser og magasiner m.m:
Regionale nyheder