Annonce
Del på Facebook   Print siden

Læserbrev: Er den nye Randers Havn en dødssejler?

Debat
Mandag 19. februar 2024 kl. 16:00

Læserbrev: Er den nye Randers Havn en dødssejler?
Fotograf Jakob Lerche


Indsendt af: Jørgen Andersen, 8930 Randers NØ

Læserbrev: Er den nye Randers Havn en dødssejler?

Randers havn er en selvstyrehavn der er ejet af 100 % af Randers kommune. Men styres suverænt som en selvstændig virksomhed med en havne direktør og en bestyrelse bestående af 5. byrådsmedlemmer.
En repræsentant udpeget af 3F. og en repræsentant fra DI Randers-Norddjurs.

Randers Havn er i gang med en udflytning og udvidelse af havnen der flyttes ud af bycentrum og længere mod øst. Ifølge bestyrelsesformand Daniel Madie, vil en fuld udflytning af havnen nærme sig en pris på ca. 1. milliard kr. Det er et kæmpe sats. Spørgsmålet er, om Randers havn også i fremtiden vil være attraktiv som anløbshavn. Randers havn havde i år 2023 et anløb af ca. 550 skibe. Der er ca. 27. virksomheder bosat på Randers havn.

En væsentlig andel af de 550. skibs anløb var til virksomheden Nordic Waste A/S med hele 188 skibe.
Nordic Waste A/S er nu gået konkurs, så de vil ikke længere skulle benytte Randers Havn.
Ifølge en anden virksomhed på Randers havn, DLG Randers-Djursland har meddelt, at de ikke ønsker at flytte med ud på den nye havn. De har i stedet valgt flytte virksomheden til en anden havneby. Derved mister Randers havn ca. 16. skibsanløb pr. år.

En tredje væsentlig spiller i havnens anløb af skibe er Kraftvarmeværket, som får besøg af ca. 55. skibe årligt. Kraftvarmeværket fyrer i væsentligt omfang med træ og træpiller. Men for fremtiden må vi forvente at der vil blive brugt andre og grønnere energiformer, som ikke kræver skibstransport.

Hvis ovennævnte tre virksomheder forsvinder fra Randers Havn vil det medføre en reduktion af ca. 260. skibsanløb. Tilbage vil der så være ca. 290. skibsanløb om året til Randers Havn fremover. Altså næsten en halvering forhold til i dag.

Kun 3. af de nuværende 27. virksomheder har foreløbigt sagt ja tak, til at flytte med ud på den nye havn.
Hvis flere virksomheder vælger at sige nej tak, eller vælger at fraflytte Randers havn kan tallet af skibsanløb blive yderligt reduceret.

Hvis den nye havn kommer til at give underskud, er der kun skatteborgerne i Randers til at betale regningen. Derfor mit spørgsmål. Er den nye Randers Havn en dødssejler?




Kommentarer til artiklen:
Det bliver en ende på Randers havn og området det bliver ødelagt og Randers ugen
Henning Hansen, 21-02-2024 19:20:39

Jeg vil anbefale byråds medlemmernes, at indgå i dette projekt, som eneste økonomiske og juridiske ansvarlige...
Vi har sq set " hovsa skandaler " nok på skatte borgernes regning, I Randers kommune

Mvh John Madsen
John Madsen, 21-02-2024 18:19:47

Randers Byråd kan vel på sit møde i marts beslutte at udsætte hele projektet i mindst 5 år? Hovedbegrundelse: konkursen i Nordic Waste...
Ole Kragelund, 20-02-2024 02:34:03

Stena flytter heller ikke med
Jens, 19-02-2024 22:02:46


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
Indtast
bogstaverne:
ÆØÅ
  - dette er for at undgå spam.

© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Læserbrev: Rekrutteringsudfordringer truer velfærden og den grønne omstilling
Læserbrev: Rekrutteringsudfordringer truer velfærden og den grønne omstilling
Debat
Læserbrev: Bureaukrati og pseudoarbejde har gennemsyret kommunerne længe nok
Læserbrev: Bureaukrati og pseudoarbejde har gennemsyret kommunerne længe nok
Debat
Debat fra SF: Ældreplejen bløder - Vi skal gribe ind nu!
Debat fra SF: Ældreplejen bløder - Vi skal gribe ind nu!
Debat
Debat: SU-reformen er vanvittig usympatisk
Debat: SU-reformen er vanvittig usympatisk
Debat
Læserbrev: Farligt udslip fra myndighedspersoner om klima
Læserbrev: Farligt udslip fra myndighedspersoner om klima
Debat
Læserbrev: Vis os dokumentationen
Læserbrev: Vis os dokumentationen
Debat
Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat
Læserbrev: Hvorfor har vi en kulturpolitik i Danmark, hvor københavnske museer åbenbart er bedre end de østjyske?
Læserbrev: Hvorfor har vi en kulturpolitik i Danmark, hvor københavnske museer åbenbart er bedre end de østjyske?
Debat
Læserbrev: Våben som stueren investering
Læserbrev: Våben som stueren investering
Debat
Læserbrev: Lån er ikke opsparing!
Læserbrev: Lån er ikke opsparing!
Debat
Tilbudsaviser og magasiner m.m:
Regionale nyheder