Vi bliver konstant bombarderet med tilbud om arrangementer og events på de sociale medier, i aviser, online reklamer osv. Hvis du gerne vil have, at dit event skal skille sig ud og få ekstra bevågenhed, er du nødt til at gå et ekstra skridt. Hvis du ikke sørger for at promote dit event på den bedste måde, risikerer du at drukne blandt alle de andre arrangementer der tilbydes. Der er flere måder at markedsføre arrangementer på. I bund og grund handler det selvfølgelig meget om dit markedsføringsbudget. De store budgetter skal vi ikke beskæftige os med her, men heldigvis findes der også en masse muligheder til de små budgetter. Husk at det altid er en god idé at skele til, hvordan andre virksomheder bruger markedsføring – du kan jo ligeså godt tage ved lære af de bedste.
Hvorfor skal du markedsføre dit event?
En god markedsføring af dit event er helt afgørende for, hvor langt du når ud med dit tilbud, og hvor stor respons du får på arrangementet. Hver gang du åbner Facebook bliver du overdænget med reklamer for koncerter, sportsarrangementer og flere forskellige events. Mange mennesker bliver automatisk immune over for den slags reklamer. Faktisk er den slags immunitet blevet så udbredt, at fænomenet har fået sit eget navn kaldet bannerblindhed. Det er dog ikke et spørgsmål, om du skal promovere dit event eller ej det er mere et spørgsmål om at gøre det rigtigt, og få mest muligt ud af reklamerne. Læs med og bliv inspireret til hvordan du kan markedsføre og promovere dine arrangementer og events.
Denne industri er blandt de bedste til markedsføring af events
Der findes mange store virksomheder, der er eksperter i markedsføring af produkter og events. En branche, der er værd at fremhæve, er gaming-industrien, der gennem tiden har været supergode til at gøre opmærksom på dem selv og deres produkter. Netop spilleindustrien har et markedsføringsbudget, der er større end de fleste andre virksomheders, men derfor kan du alligevel drage paralleller og lære nogle af teknikkerne. Virksomheder som f.eks. PokerStars Casino som af en af de førende virksomheder indenfor kasinospil, bruger strategier, som sagtens kan overføres til mindre virksomheder. Det kan være ting som at prøve en tjeneste eller ydelse gratis, sørge for at poste events på sociale medier og ikke mindst at kende sine kunders og samarbejdspartneres behov rigtig godt.
Kend dine kunder og samarbejdspartnere
Du skal naturligvis ikke kende alle dine kunder og eventdeltagere personligt, men du skal kende til kundegruppen. For at kunne markedsføre dit event bedst muligt, skal du vide, hvor du får mest muligt for dine markedsføringskroner. Kundegrupper kan være meget forskelligt sammensat, og derfor har hver virksomhed sin egen helt særlige gruppe af kunder. En kundegruppe kan være aldersopdelt som f.eks. teenagere eller pensionister. Men kundegruppen kan også bestå af alle der samler på frimærker, eller alle der holder med Liverpool F.C. Hver kundegruppe har sine egne medier, hvor de bedst kan kontaktes.
Hvad er budgettet til markedsføring?
Et stort markedsføringsbudget giver naturligvis flere muligheder for at kommer ud til kunder og brugere af dit tilbud. De mindre budgetter er mere begrænsede, og derfor er det vigtigt at bruge pengene de rigtige steder, både i forhold til reklame og til de samarbejdspartnere, billetsystemer osv. du vælger. Hvis budgettet er begrænset, så overvej endnu engang, hvilken kundegruppe, du forsøger at råbe op. Når først kundegruppen er lokaliseret, er det langt lettere for dig, at målrette markedsføringen gennem de bedste kanaler for den specifikke gruppe. Der kan f.eks. være stor forskel på, hvilke kanaler der er bedst at kommunikere på, hvis du gerne vil i kontakt med f.eks. pensionister eller med fodboldboldfans.
Billig markedsføring af arrangementer
Der er masser af billige markedsføringsmuligheder derude. Nogle af de mest almindelige er indsamling af e-mailadresser, som kan bruges til direct marketing og til udsendelse af nyheder om dine events osv. En anden mulighed er at oprette en Facebookside til dit firma eller direkte til det event, du gerne vil promovere. Begge disse løsninger kan laves gratis, ulempen er blot, at det tager tid at opbygge en følgerskare. Du kan evt. også overveje betalt annoncering på f.eks. Facebook og Google, hvis du mener det er her, din kundegruppe befinder sig. Lokale event kan promoveres i lokalaviser, sportsklubber, gymnasier og lignende steder. Du skal blot bruge din fantasi og forsøge at komme derud, hvor ingen andre har tænkt på at reklamere for lignende events.