Del på Facebook   Print siden

Lad det lyne med lynbusser til Århus!

Debat
Onsdag 27. oktober 2021 kl. 13:00

Lad det lyne med lynbusser til Århus!
Kasper Justesen, Byrådskandidat for Venstre i Randers


Af Kasper Justesen, Byrådskandidat for Venstre i Randers

Lad det lyne med lynbusser til Århus!

I min relativt konkrete verden er det sund fornuft og logik, at der er konstante afgange mellem de to største kommuner i en region, særligt når køreafstanden mellem de to er lige knap 40 kilometer. Randers og Århus kommune er ikke blot blandt de største kommuner i Danmark, men ansætter begge tusindvis af medarbejdere i erhvervslivet og huser tusindvis af studerende indenfor alle mulige grene af uddannelsesverden, fra håndværkere og sygeplejersker til økonomer og lægestuderende.

Ikke nok med, at det er essentielt for vores erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner, at deres ansatte eller studerende kan komme på arbejde eller i skole til tiden og gerne med humøret højt efter en hurtig tur. Så er det også tiltrængt i en tid med et uset pres på boligmarkedet, at både studerende og lønarbejdere i den almene middelklasse har adgang til en passende bolig og alt fra indkøb til daginstitutioner, uden at skulle danse på grænsen til teknisk insolvens fra dag til dag. Netop derfor vælger mange at bo i kommunerne rundt om Århus, men samtidig arbejde eller studere i selve smilets by.

Det har i sig selv en kæmpe værdi, at vores region er bundet sammen. Gerne både af god infrastruktur og kollektiv trafik. Men det giver endnu mere mening når netop så mange mennesker daglig er afhængige af pendling mellem Randers og Århus. Derfor er det også dybt kritisabelt, at man fra regionens side nedlagde 918x-forbindelsen mellem Århus og Randers og erstattede den med en lappeløsning i form af flere afgange med bus 118.

Trængte busser, som ikke har kapaciteten til andet end at være bybusser, forsinkelser på den gode side af 20 minutter, for mange unødvendige stop for ofte og for få lynbusafgange. Det er konsekvensen af regionens nedlæggelse af 918x. Randers og Århus er de to største kommuner i regionen. Selvfølgelig er det muligt at lægge rigelig med pres på regionen og få forbedret den kollektive trafik mellem de to kommuner.

Det skal ikke fra start, som det er blevet foreslået i Randers Byråd, være de randrusianske borgere, der skal samle regningen og ansvaret op efter regionen. Nej, de randrusianske skatteborgere har allerede betalt skat til det offentlige og forventer anstændig kollektiv trafik til vores største nabokommune i den anden ende. Det skal vi i de store partier presse på for at få endelig genoprettet.





Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
Indtast
bogstaverne:
ÆØÅ
  - dette er for at undgå spam.

© Copyright 2022 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Venstre vil skabe bedre uddannelser
Venstre vil skabe bedre uddannelser
Debat
E45: Tre spor til Randers Nord
E45: Tre spor til Randers Nord
Debat
Østbroen præsenterer en anden vej
Østbroen præsenterer en anden vej
Debat
Landmanden kan varme dit hus op – hvis han får lov!
Landmanden kan varme dit hus op – hvis han får lov!
Debat
En syg kultur vinder frem
En syg kultur vinder frem
Debat
Henriette Malland: Endnu engang har vi usikkerhed omkring specialskolens økonomi
Henriette Malland: Endnu engang har vi usikkerhed omkring specialskolens økonomi
Debat
De pårørende er veteranens sikkerhedsnet
De pårørende er veteranens sikkerhedsnet
Debat
Et Socialdemokratisk budgetforlig der prioriterer bureaukrater fremfor velfærd
Et Socialdemokratisk budgetforlig der prioriterer bureaukrater fremfor velfærd
Debat
SF står udenfor et blåt budgetforlig
SF står udenfor et blåt budgetforlig
Debat
Håndværkerfagene skal styrkes!
Håndværkerfagene skal styrkes!
Debat
Tilbudsaviser og magasiner m.m:


Regionale nyheder