Nyheder

Kvalitetsprogram rulles ud fra i dag – Ny skolehverdag med mere praksis, flere bøger og opgraderede faglokaler

Fra i dag, mandag den 11. august 2025, mærker elever over hele landet for første gang konsekvenserne af Folkeskolens kvalitetsprogram. Programmet betyder blandt andet mere valgfrihed, styrket praktisk undervisning og flere fysiske bøger i klasselokalerne.

Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 11. august 2025

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye beskriver dagen som et markant skifte for landets folkeskoler:
Kort sagt: Når eleverne går ind ad døren i dag, er det i en forandret skole. En skole, hvor der løbende kommer flere bøger på bogreolen, og hvor skemaet ser anderledes ud end tidligere. For nogle af de ældste elever er nogle af skoledagene slet ikke på skolen. Men på det værksted eller i den virksomhed, hvor de starter i juniormesterlære.

Tre hovedspor i kvalitetsprogrammet

Folkeskolens kvalitetsprogram omfatter i alt 33 initiativer. Målet er at give skolerne større frihed, skabe bedre balance mellem teori og praksis og styrke fællesskaberne i undervisningen. Tre af initiativerne er særligt centrale.

Bedre faglokaler til praktiske fag

I 2025 og 2026 investerer kommunerne tilsammen omkring 1,4 milliarder kroner i modernisering af faglokaler. Investeringen skal understøtte en stærkere kobling mellem praktisk og teoretisk undervisning, blandt andet i fag som håndværk og design, madkundskab, naturfag og – fra skoleåret 2027/2028 – teknologiforståelse.

Juniormesterlære i udskolingen

Elever i 8. og 9. klasse, der ønsker en mere praktisk afslutning på folkeskolen, kan fra dette skoleår vælge juniormesterlære. Ordningen giver mulighed for at være i praktik på en virksomhed eller deltage i praktiske forløb på eksempelvis en erhvervsuddannelse 1-2 dage om ugen. Formålet er at give eleverne mere valgfrihed og styrket motivation.

Flere fysiske bøger i undervisningen

Der er afsat 540 millioner kroner til at sikre flere fysiske bøger i folkeskolen. De første titler er allerede leveret via Center for Undervisningsmidler (CFU). Målet er at fremme fordybelse og reducere skærmtiden i undervisningen.

Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet