Uddannelse
Kultur og erhvervsskoler – et oplagt match i fremtidens uddannelseslandskab
Bør kunst og kultur blive en fast del af undervisningen på landets erhvervsskoler og dermed styrke både trivsel, faglighed og uddannelsesvalg?
Det spørgsmål rejser sig efter to års erfaringer med tre midtjyske pilotprojekter, hvor kulturinstitutioner og erhvervsskoler har arbejdet tæt sammen.
Resultaterne viser markante effekter: Eleverne har fået stærkere relationer, større motivation og en ny stolthed over deres fag. For kulturinstitutionerne har samarbejdet åbnet døren til nye målgrupper og skabt tættere relationer til unge i hverdagen.
Regionsrådsformand i Region Midtjylland, Anders Kühnau (S), understreger betydningen af de nye erfaringer:
“Vi taler ofte om, hvordan vi kan gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive, men det handler ikke kun om bedre værksteder eller ny teknologi. Det handler også om at udvikle eleverne som hele mennesker. Pilotprojekterne viser, at mødet med kunst og kreative processer giver eleverne et større udsyn og styrker deres selvtillid og faglige stolthed– noget der rækker langt ud over skolen.”
Trivsel som afgørende faktor
Forskning viser, at trivsel i klassen eller på holdet er en central faktor for, at eleverne gennemfører deres uddannelse. Derfor har indsatsen med at styrke studie- og ungemiljøet på erhvervsskolerne stor betydning.
Læs også:
Et gunstigt tidspunkt for forandring
Erfaringerne fra pilotprojekterne danner baggrund for en debat på Kulturmødet Mors 2025, hvor politikere, undervisere og kulturaktører mødes for at drøfte, hvordan kultur kan blive en fast del af hverdagen på erhvervsskolerne – og hvordan de gode resultater kan udbredes.
Den nye ungdomsuddannelsesreform peger på faglig kvalitet, praksisnærhed, stærke ungdomsmiljøer og dannelse. Her ser Region Midtjylland en oplagt mulighed for at integrere kultur permanent i undervisningen.
Bent B. Graversen (V), formand for Regional Udvikling i Region Midtjylland, fremhæver potentialet:
“På tværs af ungdomsuddannelser viser undersøgelser, at fagligt engagement og gennemførsel af uddannelsen styrkes, når unge deltager i meningsfulde fællesskaber. Det er pilotprojekterne her et rigtig godt eksempel på. Nu handler det om at finde modeller, der kan skaleres og forankres, så vi skaber attraktive ungdomsmiljøer på tværs af alle ungdomsuddannelser.”
Fakta om samarbejdet
Formålet har været at styrke faglighed, trivsel og sociale fællesskaber gennem tværsektorielle kultur-uddannelses-samarbejder.
Pilotprojekterne har fundet sted på Herningsholm Erhvervsskole i samarbejde med Huset No7/Fermaten, UCH Holstebro i samarbejde med Slagteriet, samt Aarhus Tech i samarbejde med Institut for (X).
Evalueringen er udarbejdet af antropolog Mathilde Hangaard fra Hangaard Insights og viser markante positive effekter på elevernes faglige udvikling, sociale trivsel og professionsidentitet. Metoden har været baseret på kvalitative interviews, deltagerobservation og fokus på elevudbytte og samarbejdsprocesser.
Tre former for elevudbytte
Evalueringen peger på tre gennemgående gevinster:
- Socialt: Eleverne får stærkere relationer og oplever nye fællesskaber på tværs af fag.
- Fagligt: Oplevelsesbaseret læring i virkelige projekter øger engagement og motivation.
- Personligt: Deltagelse giver stolthed over faget og mod til at afprøve nye miljøer.
For kulturinstitutionerne betyder samarbejdet adgang til nye målgrupper og tættere relationer til unge i hverdagen.
En elev udtrykker oplevelsen således:
“Vi er jo i gang med at bygge en fredagsbar. Det, synes vi, er megafedt. I stedet for at stå i skolen og lave de samme ting eller bare lige prøve en lille ting af, så er det her mere spændende. At komme ud og lave noget for nogen, som bliver brugt. Selvfølgelig så laver vi det også til perfektion. Vi er jo ikke på skolens område længere. Vi er jo ude og lave ting for folk, som kommer til at blive brugt. Så det er virkelig fedt at kunne lave noget for folk.”
Kulturmødet Mors 2025
På Kulturmødet Mors torsdag den 21. august kl. 13.30 i Lysskoven, Nykøbing Mors, samles politikere, undervisere og kulturledere til en central debat. Her vil resultaterne fra evalueringen danne grundlag for samtalen: “Kultur og erhvervsskoler – et oplagt match i fremtidens uddannelseslandskab?”
Fakta: Kultur og erhvervsskoler
Formål
At styrke faglighed, trivsel og sociale fællesskaber gennem samarbejde mellem kulturinstitutioner og erhvervsskoler.
Pilotprojekter
- Herningsholm Erhvervsskole + Huset No7/Fermaten
- UCH Holstebro + Slagteriet
- Aarhus Tech + Institut for (X)
Evaluering
Udarbejdet af antropolog Mathilde Hangaard, Hangaard Insights. Viser markante positive effekter på:
- Faglig udvikling
- Social trivsel
- Professionsidentitet
Elevudbytte
- Socialt: Stærkere relationer og nye fællesskaber
- Fagligt: Øget engagement gennem oplevelsesbaseret læring
- Personligt: Stolthed over faget og mod til at afprøve nye miljøer
Læs også: