Del på Facebook   Print siden

Kritisk trængsel, hvis ikke strækningen Aarhus N - Randers N bliver udvidet.

Debat
Fredag 9. april 2021 kl. 10:00

Kritisk trængsel, hvis ikke strækningen Aarhus N - Randers N bliver udvidet.
Foto: Vejdirektoratet. Regeringen vil udvide E45 fra Vejle til Aarhus, men Vejdirektoratets VVM-undersøgelse dokumenterer også, at der vil opstå kritisk trængsel, hvis ikke strækningen Aarhus N - Randers N bliver udvidet.


.
Regeringens udspil løser store problemer på E45, men efterlader en udfordring

Borgmestrene i Business Region Aarhus er godt tilfredse med regeringens infrastrukturudspil, men formandskabet i Business Region Aarhus vil kæmpe for, at strækningen fra Aarhus N til Randers N også bliver en del af udspillet.

Det risikerer at blive en flaskehals, hvis den strækning ikke bliver udvidet
På vegne af de 12 borgmestre i Business Region Aarhus udtaler formandskabet:

"Det er rigtigt set af regeringen at prioritere udvidelsen af E45. Det vil vi gerne kvittere for. Motorvejen imellem Kolding og hele vejen op til Limfjorden er Jyllands trafikale hovedpulsåre, som i markant stigende grad stopper til. Det er derfor vigtigt, at udvidelsen snart begynder, men også at alle strækninger udvides."

Vejdirektoratets undersøgelser fra 2020 dokumenterer, at en udvidelse af strækningerne i det østjyske bybånd imellem Vejle og Randers N er nødvendig, fordi der daglig er stor trængsel på alle strækninger.

Ifølge formandskabet er det er derfor godt, at regeringen vil udvide fra Vejle til Aarhus, men Vejdirektoratets VVM-undersøgelse dokumenterer også, at der vil opstå kritisk trængsel, hvis ikke strækningen Aarhus N - Randers N også bliver udvidet.

Vejdirektoratet dokumenterer desuden, at trængslen på Aarhus N - Randers N bliver forstærket af udbygningen af E45 fra Aarhus til Vejle.

I regeringens infrastrukturudspil indgår forbedring af tilslutningsanlæg omkring Randers. Det løser en del af udfordringerne, men ikke alle. "E45 imellem Aarhus N - Randers N risikerer at blive en flaskehals, hvis den strækning ikke kommer med," siger formand i Business Region Aarhus, Kasper Glyngø og fortsætter:

"Vi vil derfor sammen med erhvervslivet igangsætte et øget pres, så Folketingets partier støtter udvidelsen af E45 hele vejen fra Vejle til Randers Nord. Det østjyske bybånd imellem Vejle og Randers N er det største vækstcenter udenfor hovedstaden."

Vejdirektoratets seneste tal viser, at den østjyske motorvej E45 klart oplever den største stigning i trængslen blandt de 10 mest trængselsbelastede motorveje i Danmark. På blot to år (2016-2018) er trængslen steget med over 32 %.

Formandskabet i Business Region Aarhus pointerer, at det er vigtigt for jobskabelse og den fortsatte vækst, at infrastrukturen kan understøtte udviklingen til gavn for hele Danmark. Væksten i den danske klimavenlige eksport af fødevarer, vand- og vindteknologi bliver væsentligt hæmmet af trængslen på E45, så det haster med en udvidelse på hele strækningen imellem Vejle og Randers N.

Formandskabet udgøres af:

Formand og borgmester i Hedensted Kommune, Kasper Glyngø.

Borgmester i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard.
Borgmester i Silkeborg Kommune, Steen Vindum.

Fakta: Business Region Aarhus
Business Region Aarhus er en funktionel byregion, som sammen med erhvervslivet, videninstitutioner og organisationer skaber kritisk masse, udvikler fælles løsninger på udfordringer og styrker konkurrenceevnen i de erhvervsmæssige styrkepositioner. Både nationalt og internationalt.

Business Region Aarhus består af Hedensted, Horsens, Skanderborg, Samsø, Odder, Norddjurs, Syddjurs, Randers, Silkeborg, Favrskov, Viborg og Aarhus kommune.

Tilsammen en million østjyder og en halv million arbejdspladser.



© Copyright 2021 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Tæt på målet for nye klub- og omklædningsfaciliteter i Stevnstrup'
Tæt på målet for nye klub- og omklædningsfaciliteter i Stevnstrup'
Debat
Til byrådet, direktionen m.fl
Til byrådet, direktionen m.fl
Debat
Q8-spøgelseshus i Drastrup forvandles til flot butik
Q8-spøgelseshus i Drastrup forvandles til flot butik
Debat
Socialdemokratiet: Vi vil landsbyerne
Socialdemokratiet: Vi vil landsbyerne
Debat
Det frie valg er endnu engang under pres
Det frie valg er endnu engang under pres
Debat
Hvorfor? Spørger man i Bjerregrav.
Hvorfor? Spørger man i Bjerregrav.
Debat
Vil 16 blokere for 521 borgeres ønske om cykelsti?
Vil 16 blokere for 521 borgeres ønske om cykelsti?
Debat
Kommuneøkonomi - Lex Brixtofte må blødgøres
Kommuneøkonomi - Lex Brixtofte må blødgøres
Debat
Vil styrke vedfærden med skattebetalt offentlig transport.
Vil styrke vedfærden med skattebetalt offentlig transport.
Debat
Høringer – Er det bare et flueben, Hr Borgmester
Høringer – Er det bare et flueben, Hr Borgmester
Debat
Tilbudsaviser og magasiner m.m:


Regionale nyheder