Kattegatbro, nødvendigt kapitel

17. oktober 2009

Gennem tiden er Danmark blevet kendt som et flittigt brobygningsland, og senest er endnu et stort projekt i form af Femern Bælt-forbindelsen opnået bred politisk støtte, så det danske brobygningseventyr kan fortsætte. Eventyret er dog langt fra skrevet færdig. Der mangler i hvert fald endnu et vigtigt kapitel det kapitel, der hedder Kattegatbroen. Nu er…

Gennem tiden er Danmark blevet kendt som et flittigt brobygningsland, og senest er endnu et stort projekt i form af Femern Bælt-forbindelsen opnået bred politisk støtte, så det danske brobygningseventyr kan fortsætte. Eventyret er dog langt fra skrevet færdig. Der mangler i hvert fald endnu et vigtigt kapitel det kapitel, der hedder Kattegatbroen.

Nu er det på tide, at man bygger bro mellem Sjælland og Østjylland, der som region gang på gang lider under de svage infrastrukturforhold, der eksisterer i dag. Vi er et lille land, og med en Kattegatbro og højhastighedstogforbindelse ville det blive muligt for erhvervsliv såvel som privatpersoner at komme frem og tilbage mellem landets største byer og videnscentre på blot en time.

Beregninger fremlagt af Kattegatkomitéen understreger, at forbindelsen, som er beregnet til at koste 101 mia. kr., vil være en rigtig god investering samfundsøkonomisk. Beregninger anslår, at en fast Kattegatforbindelse vil kunne spare samfundet op mod 50 mia. kr. på vejudvidelser mm. Desuden vil man se en vækst på mindst 10-20 mia. årligt grundet de positive ændringer og muligheder, som en fast forbindelse ville medføre for Danmark og danskerne. Oven i kommer så effekterne af en stærkt forkortet rejsetid mellem København og Jylland.

Derudover, er en Kattegatforbindelse også en vigtig brik i miljøkampen, da en bro mellem Sjælland og Jylland vil medføre en CO2 reduktion på knap en halv million tons pr. år. En rapport fra Rambøll fastslår, at en bilist, der tager turen København-Århus, ville udlede over 18 kg mindre CO2 pr. tur i forhold til, hvis rejsen gik over Storebælt. Tallet for en lastbil er seks gange højere. Der er her tale om afgørende besparelse, hvis vi skal nå de klimamål, der bliver sat i denne tid!

Generelt set har vi alt at vinde på en fast Kattegatforbindelse. Desværre er der samtidig blevet sovet i timen inde på Christiansborg, men nu er det på tide, at jyske folketingsmedlemmer går sammen og står fast, så borgerne såvel som erhvervslivet, der i forvejen er prøvet af finanskrisen, får en fortjent håndsrækning, og Danmark får en fortjent vækst.

Du kan kommentere læserbrevet herunder.