Annonce
Del på Facebook   Print siden

Kaos ved busstoppestederne: Hvem har vigepligt?

Danmarkidag
Søndag 8. maj 2022 kl. 10:30

Kaos ved busstoppestederne: Hvem har vigepligt?
Foto: Gjensidige Forsikring


Af Carina Kondrup

Kaos ved busstoppestederne: Hvem har vigepligt?

Mange danskere ved ikke, hvordan de skal færdes ved busstoppesteder. For der hersker stor forvirring om, hvem der skal holde tilbage for hvem, når bussen holder ind ved cykelstien. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Ud af bussen og direkte ned på cykelstien, hvor cyklisterne utålmodigt tramper sig frem. Hvem skal holde tilbage for hvem?

Hver femte dansker tror fejlagtigt, at det er buspassagererne, der skal holde tilbage for cyklisterne, hvis de stiger direkte ud af bussen og ind på cykelstien. Og det er noget, der skaber problemer, fortæller skadedirektør i Gjensidige, Henrik Sagild.

"Når man kommer ud af en bus og træder direkte ned på cykelstien, skal man kunne forvente, at cyklisterne holder tilbage, så der ikke opstår farlige situationer".

"Mange af de skader vi ser fra uheld i trafikken, sker fordi parterne er i tvivl om reglerne, hvilket blot viser, hvor vigtigt det er, at vi alle ved, hvordan færdselsloven er udformet. En mulighed kunne eksempelvis være, at der kom tydeligere skiltning ved stoppestederne," siger Henrik Sagild.

Der findes dog også situationer, hvor det er buspassagererne, der skal holde tilbage for cyklisterne. Det skal de, hvis der er en helle, der adskiller busstoppested og fortov, hvor buspassagererne træder ud på fra bussen.

Store forskelle på landsplan

Kendskabet til reglerne ved busstoppestedet viser sig også at være geografisk betinget. Ser man på landets forskellige regioner, er der nemlig stor forskel på, hvor godt danskerne har styr på reglerne for, hvem der skal holde tilbage ved busstoppestedet.

I hovedstaden har hele 87% styr på, at det er cyklisterne, der skal holde tilbage, hvis buspassagererne træder direkte ud på cykelstien, mens det i region Nordjylland blot er hver anden der ved, hvordan de skal forholde sig på cyklen, når de nærmer sig et busstoppested. Men kendskabet til reglerne kan bunde i store forskelle i den lokale infrastruktur, forklarer Henrik Sagild.

"Der kan være store forskelle på infrastrukturen selv i et lille land som Danmark, og at kendskabet til reglerne i Nordjylland er mindre, kan altså skyldes, at færre personer oplever netop denne situation i deres hverdag".

"Det ændrer dog ikke på vigtigheden af at holde styr på reglerne, så man ikke er til fare for sig selv og sine medmennesker. Især hvis man kommer lidt rundt i landet, hvor vejene kan se lidt anderledes ud."

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget for af Kantar Gallup for Gjensidige i marts 2022 blandt 1027 repræsentativt udvalgte danskere.

Hvem skal holde tilbage i trafikken i følgende situation: Bussen holder ind ved et stoppested, hvor der er cykelsti. Der er ikke helle mellem vejbane og cykelsti.

Cyklist skal holde tilbage for buspassager
66%

Buspassager skal holde tilbage for cyklist
23%

Ved ikke
11%

Hvem skal holde tilbage i trafikken i følgende situation: Bussen holder ind ved et stoppested, hvor der er cykelsti. Der er helle mellem vejbane og cykelsti

Cyklist skal holde tilbage for buspassager
39%

Buspassager skal holde tilbage for cyklist
53%

Ved ikke
9%


© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Danmarkidag

Ny undersøgelse: Syv ud af 10 oplever senfølger efter kræft
Ny undersøgelse: Syv ud af 10 oplever senfølger efter kræft
Danmarkidag
GF Forsikring: Medvind til medlemmerne trods modvind på vejrfronten
GF Forsikring: Medvind til medlemmerne trods modvind på vejrfronten
Danmarkidag
SMV:Digital åbner for tilskud på 100.000 kr. til privat rådgivning
SMV:Digital åbner for tilskud på 100.000 kr. til privat rådgivning
Danmarkidag
Flere frivillige sikrer flot indsamlingsresultat: 37,7 mio. til kræftsagen
Flere frivillige sikrer flot indsamlingsresultat: 37,7 mio. til kræftsagen
Danmarkidag
Fremover skal bygningsdrift kunne svanemærkes
Fremover skal bygningsdrift kunne svanemærkes
Danmarkidag
Akut hjælp til angstanfald fylder ved Psykiatrifondens telefonrådgivning
Akut hjælp til angstanfald fylder ved Psykiatrifondens telefonrådgivning
Danmarkidag
Over en million udsatte fasaner i 2023: Parti kræver forbud
Over en million udsatte fasaner i 2023: Parti kræver forbud
Danmarkidag
FOA om nye overenskomster: Medlemmerne har talt og gjort deres stemme gældende
FOA om nye overenskomster: Medlemmerne har talt og gjort deres stemme gældende
Danmarkidag
Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed
Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed
Danmarkidag
Kedelig tendens blandt indleverede hittehunde hos Dyreværnet
Kedelig tendens blandt indleverede hittehunde hos Dyreværnet
Danmarkidag
Tilbudsaviser og magasiner m.m:
Regionale nyheder