Erhverv
Kan ny kampagne tiltrække flere tyske turister til Randers?
Randers er i fokus i en ny markedsføringskampagne, der skal tiltrække flere tyske turister til byen og omegn.
Kampagnen, som VisitAarhus står bag, skal vise den perfekte kombination af kultur og natur, som området har at byde på. Formålet er at få flere kulturinteresserede tyskere til at vælge Aarhusregionen og specifikt Randers som feriedestination.
Med en beliggenhed ved Gudenåen, historiske gader og en unik fortid inden for handskeproduktion, fremhæves Randers som et oplagt rejsemål for målgruppen ‘kulturudforskeren’. I en ny kampagnevideo, produceret af Impuls Film, vises netop denne kombination af byens kulturelle tilbud og dens naturskønne omgivelser. Videoen kan ses herunder:
”Randers har noget ganske særligt at tilbyde de tyske gæster. Og allerede i dag kan vi se, at det er et område, som tyskerne i stigende grad søger mod. Nu sætter vi endnu mere fokus på kulturen og naturen, fordi vi tror på, at der er potentiale for endnu flere gæster.” udtaler Torben Hansen, borgmester i Randers Kommune.
VisitAarhus’ direktør, Pia Lange Christensen, er ligeledes optimistisk. Hun peger på, at de tyske gæster allerede viser stigende interesse for Randers, med en stigning på næsten 40 procent i antallet af tyske overnatninger fra januar til august sammenlignet med samme periode sidste år. Hun ser frem til, at kampagnen vil øge denne interesse yderligere.
LÆS OGSÅ: Randers bliver værtsby for Danmarks største SCI-FI-CON de næste 4 år
Kultur og natur hånd i hånd
Kampagnen lægger vægt på at fremhæve både kulturen og naturen i Randers og hvordan de to elementer spiller sammen. Blandt de centrale oplevelser i kampagnen er Rhanders Handsker og Hotel Randers, der begge har dybe historiske rødder i byen.
Pia Lange Christensen fremhæver, at kulturudforskerne – en gruppe rejsende, der søger både kulturelle og naturoplevelser – også rejser uden for højsæsonen og ofte bevæger sig rundt i området. Det gør dem til en interessant målgruppe, som VisitAarhus ønsker at tiltrække i højere grad. Kampagnen skal derfor også skabe opmærksomhed om andre historiske oplevelser i Aarhusregionen, som kan give de rejsende et mere varieret ferieprogram.
”I Randers kan man opleve en rigtig god kombination af natur og kultur, og naturen har været med til at forme den by, som gæsterne i dag besøger. Kampagnen er med til at sætte fokus på den fortælling, og vi glæder os til at se, hvordan det bliver modtaget i Tyskland,” siger direktør i VisitAarhus Pia Lange Christensen.
Manglende fokus på oplandet
Selvom det er positivt, at Randers bliver fremhævet i en kampagne rettet mod udenlandske turister, kan man stille spørgsmålstegn ved det markante fokus på en smal del af byens kulturhistorie i videoen, og om det er nok til at tiltrække flere turister. Det er uden tvivl en vigtig del af byens identitet, men hvis man ønsker at tiltrække overnattende gæster, burde man i højere grad fremhæve oplandet og naturoplevelser, der findes i der.
LÆS OGSÅ: Cold Hand Winery triumferer ved Dansk Vinskue 2024