Familie

Kampen for dansk frugt og grønt: 31 aktører går sammen om fremtiden

På trods af høj efterspørgsel er det danske frugt og grønt under stort pres, og kun en lille del af det, vi spiser, er produceret herhjemme. 31 aktører slår sig nu sammen for at ændre kursen.

Kampen for dansk frugt og grønt: 31 aktører går sammen om fremtiden
Foto: Canva
Af Rikke Lund 11. marts 2025

En stærk indsats for dansk frugt og grønt

Frugt og grønt i Danmark kæmper for at få en større plads på tallerkenen. Selvom ni ud af ti forbrugere mener, det er vigtigt at have en alsidig produktion af frugt og grønt herhjemme, viser en ny rapport fra Madkulturen, at kun en fjerdedel af de grøntsager, vi spiser, er produceret i Danmark. Det er en udvikling, som er under kraftigt pres, og derfor samles nu 31 aktører fra hele værdikæden i håb om at vende udviklingen.

Psykiatrifonden slår alarm: Giv børn og unge ret til behandling under udredning

Læs også: Psykiatrifonden slår alarm: Giv børn og unge ret til behandling under udredning

Høj forbrugerbegejstring, men lavt indkøb

Forbrugerne har en stor interesse i at vælge dansk frugt og grønt. Hele 89% af forbrugerne ser det som vigtigt, at vi dyrker flere grøntsager herhjemme, da det både mindsker pesticidforbrug, skaber arbejdspladser og mindsker klimabelastningen fra transport. Alligevel er det svært at få de danske råvarer til at trives i indkøbskurven, og det skyldes både vaner og pris. Det er ikke altid økonomisk muligt at vælge de dyrere danske produkter, selvom to tredjedele af forbrugerne er villige til at betale lidt ekstra.

En vanskelig konkurrence

Problemerne med den danske produktion bunder også i hård konkurrence fra udlandet. Lønningerne i blandt andet Polen er betydeligt lavere, og derfor er det svært for de danske producenter at konkurrere på pris. Mange gartnerier har svært ved at investere i den nødvendige teknologi og de udstyr, der kræves for at følge med i udviklingen. Hvis ikke der sker ændringer, kan det føre til en yderligere forringelse af udvalget af danske grøntsager, da store bedrifter forsvinder, advarer Judith Kyst, direktør i Madkulturen.

Står på tærsklen til en forandring

Judith Kyst håber på, at den nye tænketank, Madtanken, som samler aktører fra hele værdikæden, vil kunne finde løsninger på udfordringerne. Det første møde er i dag, d. 11. marts, og det markerer begyndelsen på et samarbejde, der skal sikre, at danske frugt- og grøntsagsproducenter kan stå stærkere i fremtiden. Den kommende generation af gartnere, som er helt nødvendig for at sikre forsyningssikkerheden, har desværre en gennemsnitsalder på 60 år – noget, der kræver handling på kort sigt.

  • Forbrugernes holdning til dansk frugt og grønt:
    • 89 % mener, det er vigtigt, at vi producerer mange slags frugt og grønt i Danmark.
    • 78 % foretrækker at købe dansk frem for importeret frugt og grønt.
    • 64 % er villige til at betale mere for dansk frugt og grønt.
  • Produktionen af frugt og grønt i Danmark:
    • Kun 26 % af de grøntsager, vi bruger, er produceret i Danmark.
    • Kun 9 % af den frugt, vi bruger, er produceret i Danmark.
    • 60 % af heltidsgartnerier med frilandsgrøntsager er forsvundet de sidste 15 år.

Madkulturens nye rapport viser, at mens gulerødder og løg stadig udgør 45 % af den danske produktion af frugt og grønt og kan eksporteres i stor skala, er billedet for andre grøntsager anderledes. Selv klassiske nordiske grøntsager som rosenkål stammer i dag primært fra store producenter i udlandet.

“Det er en svær opgave, vi har foran os, men den er vigtig. Derfor er jeg også glad for, at vi er lykkedes med at samle en så stærk kreds af aktører til samarbejdet om at sikre mere dansk frugt og grønt både på forbrugernes tallerkener”, siger Judith Kyst.

Medlemmer af Madtanken

Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør, Rema 1000

Claus Bech, direktør, Bejo Nordic

Claus Krogh, head of Corporate Affairs, Lidl

Claus Meyer, kok og gastronomisk entreprenør

Dorrit Andersen, ejer, RootConsult/Axel Månsson

Eva Tingkær, vicedirektør, Diabetesforeningen

Flemming Nør-Pedersen, viceadm. direktør, Landbrug & Fødevarer

Henning Otte Hansen, seniorrådgiver, IFRO

Henrik Vinther Olesen, VP – kommunikation, bæredygtighed og PA, Salling Group

Jacob Brejnholt Jacobsen, medejer, Torup Bakkegård

Jakob Lave, branchedirektør DI Fødevarer, Dansk Industri

Jens Nannerup, direktør, GASA Odense

John Wagner, professionelt bestyrelsesmedlem og politisk kommentator

Kristian Palmberg, direktør, Cater Grønt

Louise Køster, medstifter, Levedygtigt Landbrug

Mads Ulrik Pedersen, CEO, Nordic Greens Bellinge A/S

Michael Allerup Nielsen, næstformand, Kost og Ernæringsforbundet

Michael Kongstad, næstformand, Dansk Gartneri

Pernille Skipper, bestyrelsesformand, Coop a.m.b.a.

Rasmus Willig, medstifter og forperson, Andelsgaarde

Rasmus Prehn, administrerende direktør, Økologisk Landsforening

Richo Boss, kædedirektør/CEO, Meny

Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær, Dansk Vegetarisk Forening

Sandra Villumsen, medstifter, Regenerativt Jordbrug

Signe Wenneberg, klimajournalist

Svend Brodersen, slotsejer, Gram Slot

Søren Ejlersen, kok og iværksætter

Trine Krebs, grøn chef & fundraising, Food

Uffe Krogh Jepsen, administrerende direktør, Dangrow

Ulrich Christensen, strategisk indkøber, Hørkram

Winnie Grosbøll, direktør, Forbrugerrådet Tænk

Nyt børneunivers i Randers: Leg og kreativitet i Kulturhuset

Læs også: Nyt børneunivers i Randers: Leg og kreativitet i Kulturhuset

Børneloppemarked på Kirketorvet lørdag den 26. april

Læs også: Børneloppemarked på Kirketorvet lørdag den 26. april

Tilmeld dig vores nyhedsbrev