Juleoratoriet i Sct. Mortens Kirke

10. december 2009

Glansfulde trompeter, majestætiske pauker og et jublende orkester fyldte Thomaskirken i Leipzig, da J.S. Bach i juledagene 1734 slog an til de første takter i sit nye juleoratorium. Lørdag 19. december kl. 16.00 kan Juleoratoriet høres igen i Sct. Mortens Kirke, hvor David Riddell står på dirigentpodiet foran Randers Kammerorkester, Randers Bykor og Stillingkoret. Som…

Glansfulde trompeter, majestætiske pauker og et jublende orkester fyldte Thomaskirken i Leipzig, da J.S. Bach i juledagene 1734 slog an til de første takter i sit nye juleoratorium.

Lørdag 19. december kl. 16.00 kan Juleoratoriet høres igen i Sct. Mortens Kirke, hvor David Riddell står på dirigentpodiet foran Randers Kammerorkester, Randers Bykor og Stillingkoret. Som vokalsolister medvirker Laura Flensted-Jensen, Marie Degener Troelsen, Mads Elung-Jensen og Niels Bo Emgren.

Den gamle julefortælling
Men det skete i de Dage, at en Befaling udgik fra Kejser Augustus, at al Verden skulde skrives i Mandtal.

Sådan indleder Bach sit Juleoratorium med Lukas-evangeliets ord om Jesu fødsel. I ord og toner følger derefter den velkendte fortælling om Maria og Josef, der sammen begiver sig til Betlehem, hvor Jesus fødes i stalden, og hvor englene åbenbarer sig for hyrderne, der til sidst samles omkring Jesu krybbe.

Glansfuldt orkester og inderlige korkoraler
En perlerække af smukke og inderlige korkoraler, arier og duetter veksler i Juleoratoriet med stort anlagte orkesterpartier, der sættes i kontrast af rolige og pastorale stemninger, når hyrderne på marken skal beskrives, eller overjordiske skønne melodier til illustration af de himmelske engle.

Unge vokalsolister
Fire unge sangere danner firkløveret i solistgruppen. Både sopranen Laura Flensted-Jensen og mezzosopranen Marie Degener Troelsen debuterede som vokalsolister fra Det Jyske Musikkonservatorium i 2005.

Laura Flensted-Jensen har siden haft solistopgaver med bl.a. Aarhus Bach-Selskab, Aarhus Symfoniorkester og Aalborg Symfoniorkester, og hun er desuden ofte solist i kor- og orkesterværker som Mozarts Rekviem, Brahms’ Rekviem, Händels Messias og Fynsk Forår af Carl Nielsen. Som solist har Laura Flensted-Jensen desuden optrådt i Sverige, Holland, Tyskland og England, og hun giver jænvligt koncerter med bl.a. guitaristen Frederik Munk Larsen og pianisten Maren Marie Tange.

Marie Degener Troelsen har som solist arbejdet sammen med bl.a. Århus Sinfonietta, Aalborg Symfoniorkester, Ensemble Midtvest, Barokensemblet Zimmermann og Öresunds Barockensemble. I musikkonservatoriets opsætning af Brittens opera Albert Herring i 2004 spillede hun rollen som Florence Pike, og i sensommeren 2006 havde hun sin professionelle scenedebut i Den Fynske Operas opsætning af Mozarts Tryllefløjten.

Tenoren Mads Elung-Jensen debuterede fra solistklassen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 1996. Overalt i Danmark og i store dele af Europa har Mads Elung-Jensen optrådt som oratoriesanger især som evangelist i Bachs passioner. Som tenorsolist har Mads Elung-Jensen været engageret i Berliner Philharmonien med Berlin Philharmonischer Chor under dirigenten Uwe Gronostay, og han har herefter i Tyskland været solist i bl.a. Bachs Matthæuspassion, Brittens War Requiem, Mendelssohns Elias og Orffs Carmina Burana med Berlin Sinfonie Orchester.

Barytonen Niels Bo Emgren er uddannet som både sanger og korleder. Han har givet liedkoncerter i Schweiz, USA, Sverige og Danmark, og på operascenerne har han haft soloroller i bl.a. Niels Marthinsens opera Kærlighed og Forræderi og Bizets Carmen på Den Jyske Opera.

Han har tidligere været fast medlem af Radiokammerkoret. Sammen med Mads Elung-Jensen er Niels Bo Emgren desuden medlem af Kopenhagen Kabarett, der turnerer landet rundt med musik fra 30ernes Tyskland.

Bachs “Juleoratoriet”
Sct. Mortens Kirke
19. december
Arr. Randers Kammerorkester

Du kan tilmelde dig Byen.nu’s nyhedsbrev her på siden til højre.