Del på Facebook Print siden
Onsdag 22. januar 2020 kl. 11:00
Læserbrev af Poul Rubach, Harridslev.
Sikke en ballade Dansk Folkeparti skabte, fordi en klasse på Nørrevangskolen leverer en spændende undervisning om andre religioner.
Godt der ikke var fokus på disse aktiviteter for ca. 25 år siden, selv om de også foregik dengang, hvor jeg var folkeskolelærer i Harridslev.
Vi havde en gang et årgangsemne i 5-6 klasse om Dakota indianernes kultur. Også i 90'erne visualiserede vi emnerne med praktiske aktiviteter. Jeg var i en gruppe, der lavede dansepinde med fjer og perler, som indianerne brugte til at tilbede guderne. Jeg har nu aldrig opfattet aktiviteten, som en forherligelse af deres religion. Vi lave de også dekorerede buer og pile, uden at der blev opfordret til drab på hvide migranter.
I 9. klasse opstod begrebet projektopgave midt i 90'erne, som skulle karaktergives til eksamensbeviset, og her gik det helt galt med nutidens DF-opfattelse.
Eleverne valgte selv i grupper emner og problemformulerede, hvad de ville belyse. Det hele skulle siden fremlægges for klassen og lærerne, som skulle vurdere præstationen.
En gruppe (jeg tør næsten ikke nævne det) ville undersøge kulturen i muslimske miljøer!!!!!!!
Der blev læst en masse, nogle piger syede en dragt, som en af dem havde på til fremlæggelsen. Der blev serveret egnsretter (måske var de religiøst betinget? – der var i hvert tilfælde ikke lavet af svinekød).
Dansk Folkeparti vil nok opfatte disse skole-aktiviteter som indoktrinering, - for mig er det blot et udtryk for læring.
Selv om det er 15 år siden jeg forlod folkeskolen, bliver jeg i disse dage i tvivl, om jeg kan risikere at blive fyret med tilbagevirkende kraft?
Debat
Jeg føler mig skyldig
DebatOnsdag 22. januar 2020 kl. 11:00
Læserbrev af Poul Rubach, Harridslev.
Sikke en ballade Dansk Folkeparti skabte, fordi en klasse på Nørrevangskolen leverer en spændende undervisning om andre religioner.
Godt der ikke var fokus på disse aktiviteter for ca. 25 år siden, selv om de også foregik dengang, hvor jeg var folkeskolelærer i Harridslev.
Vi havde en gang et årgangsemne i 5-6 klasse om Dakota indianernes kultur. Også i 90'erne visualiserede vi emnerne med praktiske aktiviteter. Jeg var i en gruppe, der lavede dansepinde med fjer og perler, som indianerne brugte til at tilbede guderne. Jeg har nu aldrig opfattet aktiviteten, som en forherligelse af deres religion. Vi lave de også dekorerede buer og pile, uden at der blev opfordret til drab på hvide migranter.
I 9. klasse opstod begrebet projektopgave midt i 90'erne, som skulle karaktergives til eksamensbeviset, og her gik det helt galt med nutidens DF-opfattelse.
Eleverne valgte selv i grupper emner og problemformulerede, hvad de ville belyse. Det hele skulle siden fremlægges for klassen og lærerne, som skulle vurdere præstationen.
En gruppe (jeg tør næsten ikke nævne det) ville undersøge kulturen i muslimske miljøer!!!!!!!
Der blev læst en masse, nogle piger syede en dragt, som en af dem havde på til fremlæggelsen. Der blev serveret egnsretter (måske var de religiøst betinget? – der var i hvert tilfælde ikke lavet af svinekød).
Dansk Folkeparti vil nok opfatte disse skole-aktiviteter som indoktrinering, - for mig er det blot et udtryk for læring.
Selv om det er 15 år siden jeg forlod folkeskolen, bliver jeg i disse dage i tvivl, om jeg kan risikere at blive fyret med tilbagevirkende kraft?
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Debat