Isbrydere forbi Randers Fjord

4. januar 2010

Med udsigt til konstant frost både dag og nat foreløbig frem til 17. januar får 2010 en usædvanlig kold start, og for første gang siden 1996 er der risiko for, at isen for alvor kommer til at genere skibsfarten. Men om vi får en isvinter, og om det bliver nødvendigt at indsætte isbrydere, er endnu…

Med udsigt til konstant frost både dag og nat foreløbig frem til 17. januar får 2010 en usædvanlig kold start, og for første gang siden 1996 er der risiko for, at isen for alvor kommer til at genere skibsfarten.

Men om vi får en isvinter, og om det bliver nødvendigt at indsætte isbrydere, er endnu uvist.

Ismeldetjenesten under Søværnets Operative Kommando (SOK) fortæller om de første isdannelser på fem-ti centimeters tykkelse i de indre farvande, f.eks. i Limfjorden, Randers Fjord og Isse Fjord. Dog udgør isen endnu ikke det store problem for skibene, og de tre statsisbrydere i Frederikshavn ligger fortsat på standby.

Randers Havn kan fortsat bryde isen med “Jens Ove”, og ellers er skibene nu om dage så store, at de klarer sig et stykken hed ad vejen. Under alle omstændigheder kan statens tre store isbrydere ikke gå ind i Randers Fjord.

Én isbryder skal være klar til assistance inden for 48 timer, og de to øvrige inden for fem døgn.

“Vores prognoser viser, at der vil blive frost dag og nat foreløbig til 17. januar”, siger vagthavende.

De tre store isbrydere “Thorbjørn” og søsterskibene “Danbjørn” og “Isbjørn” har ikke været i aktion siden isvinteren 1995-96, og inden de eventuelt bliver sendt på søen vil mindre slæbebåde i havnene blive sat ind.

Rundt i landet sender 150 observatører dagligt meldinger om issituationen i cirka 260 områder i danske farvande. Meldingerne samles i SOK, hvorfra skibsfarten kan få oplysningerne om isforekomster.
/ritzau/ & Byen.nu.

Du kan tilmelde dig Byen.nu’s nyhedsbrev her på siden til højre.