Alarm 112
I regn og slud skal posten ud – nu med el-lastbiler
Med bestillingen af fem nye elektriske lastbiler, sætter PostNord yderligere strøm til sin ambition om at transportere danskernes pakker 100 procent emissions- og fossilfrit.
I løbet af 2024 kører de første elektriske lastbiler fra PostNord ud på vejene.
Snart kommer fem nye el-lastbiler til at fragte danskernes pakker rundt i Danmark. Det sker som en del af PostNords omstilling til emissionsfri levering, og er endnu et stort skridt i PostNords ambition om at være 100 pct. fossilfri i 2030. I første omgang vil de fem el-lastbiler køre i Trekantsområdet, men inden for de næste fem år forventer PostNord, at alle virksomhedens lastbiler er udskiftet til el.
I PostNord har vi sat en række ambitiøse mål, fordi vi gerne vil være med til at sætte retningen for fremtidens logistik, og imødekomme vores kunders ønsker til en bæredygtig levering. Elektrificeringen af tung transport er central for den grønne omstilling, og med vores første el-lastbiler tager vi endnu et stort skridt mod vores mål om at være fossilfri i 2030, siger Kim Pedersen, administrerende direktør i PostNord Danmark.
I Danmark står vejtransporten for en betydelig del af den samlede CO2-udledning, og omstillingen til grønne transportformer spiller derfor en stor rolle i at nå de danske klimamålsætninger. Med mere end 200 elbiler på vejene, har PostNord allerede i dag emissionsfri levering på last mile flere steder i landet, bl.a. i store dele af København, Aarhus, Odense, Aalborg, Horsens, Samsø og Bornholm. Samtidig har en del af PostNords egne lastbiler siden 2022 kørt på biogas fra PostNords eget biogastankanlæg, ligesom flere af PostNords lastbiler i dag benytter HVO-biodiesel.
De fem nye el-lastbiler er del af den fortsatte omstilling af hele PostNords vognpark.
Som en førende pakke- og logistikvirksomhed, mener vi, at vi har et særligt ansvar for at gå forrest, som vi ønsker at leve op til. Vi er fast besluttet på at spille en aktiv rolle i den grønne omstilling af transportsektoren, og med investeringen i el-lastbiler, forstærker vi vores position i markedet, ligesom vi tager et stort skridt mod at indfri vores målsætninger og bevæge os mod en grønnere infrastruktur, siger Kim Pedersen.
PostNord er allerede nu i gang med at etablere egen ladeinfrastruktur. Lastbilerne er af modellen Mercedes eActros, og forventes at være fuldt indfaset i 2024.