Alarm 112
Hvornår skal du ringe 112
Hvornår skal du ringe 112
Af Lone K. Hansen
112 er nummeret til alarmcentralen. Du skal ringe 112, hvis du har akut behov for udrykning.
Hvornår skal du ringe 112?
Her er eksempler på situationer med behov for akut udrykning:
-Ulykker, alvorlige forbrydelser eller opstået brand
-Situationer med fare for liv, ejendom eller miljø
-Situationer der kræver akut udrykning fra politiet, ambulance, brandvæsen eller miljøberedskab
-Livstruende sygdom og tilskadekomst
Alle opkald til 112 bliver optaget.
HVAD SKER DER, NÅR DU RINGER 112?
– Opringning
Når du ringer 112, bliver du mødt af en stemme, der siger, at du har ringet 112. Herefter besvarer en alarmoperatør dit opkald.
– Alarmoperatøren afklarer situationen med dig
Alarmoperatøren vil som regel bede dig om at få oplyst:
Hvad er der sket?
Hvor er det sket?
Hvornår er det sket?
Hvor skal hjælpen sendes hen (præcis adresse)?
Hvor mange tilskadekomne er der?
Mens I taler, videregiver alarmoperatøren dine oplysninger til rette myndighed. Det kan være brandvæsen, en sundhedsfaglig eller politiet.
– Alarmoperatøren viderestiller dig til den myndighed, der skal hjælpe dig
Politi
Hvis du har akut behov for politiets hjælp, vil alarmoperatøren viderestille dig til en af politiets vagtcentraler, som hjælper dig.
Sygdom eller tilskadekomst
Hvis du har akut behov for hjælp i forbindelse med sygdom eller tilskadekomst, kobler alarmoperatøren en sundhedsfaglig person på samtalen. Den sundhedsfaglige person beslutter det videre forløb, fx om der skal sendes en ambulance til dig, og vejleder dig i førstehjælp, hvis det er nødvendigt.
Brand
Hvis du har akut behov for brandvæsenets hjælp, sender alarmoperatøren din anmeldelse videre til brandvæsnet, mens I taler.