Nyheder
Hvordan klarer skolerne i Randers sig? Ny analyse dykker ned i resultaterne
En ny CEPOS-analyse undersøger, hvordan skoler over hele landet, inklusiv Randers, formår at forbedre elevernes faglige præstationer i forhold til deres socioøkonomiske baggrund.
CEPOS-analysen kaster lys over, hvordan elevernes afgangskarakterer i 9. klasse varierer på tværs af skoler i Danmark. Resultaterne viser, at skolernes evne til at fremme faglige kvalifikationer varierer, selv når elevernes socioøkonomiske baggrund tages i betragtning. Det er særligt interessant at se, hvordan nogle skoler i Randers-området præsterer i denne sammenhæng, da de lokale skoler kan have stor indflydelse på elevernes fremtidige uddannelsesmuligheder.
”Den stærkeste skole har opnået elevpræstationer, som ligger mere end to karakterpoint højere, end hvad den svageste skole har opnået med elever med en tilsvarende socioøkonomisk baggrund. Det viser, at valget af skole kan få store konsekvenser for de enkelte børn og deres fremtidige muligheder,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Fokus på forskellige skoletyper
Analysen viser også, at frie grundskoler generelt er bedre til at løfte elevernes niveau sammenlignet med folkeskoler. I Randers betyder det, at nogle frie grundskoler kan tilbyde en bedre udvikling af elevernes faglige evner. Omvendt har efterskolerne ofte sværere ved at forbedre elevernes karakterer, hvilket er noget, der også ses i Randers og omegn.
Overvejelser vedrørende fremtidig skolepolitik
Med regeringens ønsker om at frisætte offentlige institutioner som folkeskolen, kan resultaterne fra de frie grundskoler give værdifuld indsigt. I Randers kan en potentiel model for frigørelse inspireres af de frie grundskolers erfaringer, hvilket kan åbne op for muligheden for at forbedre alle skolers evne til at give eleverne de bedste faglige muligheder, uanset baggrund.
Denne analyse inviterer til refleksion over, hvordan Randers og omegn kan udvikle deres skolesystem yderligere for at gavne elevernes fremtid på den mest optimale måde. Med forskellige skolemodeller i spil kan debatten om uddannelsesstrategier for Randers’ skoler gå en spændende tid i møde.
LÆS OGSÅ: Randers Friskole: Ny 10. klasse kombinerer efterskoleoplevelse med hjemlig komfort