Politik
Hvor skal nulemmisionszonerne i Region Midtjylland ligge?
Til efteråret vedtages det, at kommunerne kan oprette nulemissionszoner, hvor fossile biler ikke må køre. Det er et vigtigt tiltag, der understøtter den grønne omstilling, men det kommer til at have stor betydning for hverdagslivet i kommunerne.
Kommunerne vil snart få mulighed for at etablere nulemmisionszoner, hvis de ønsker det. I zonerne vil de fossile biler være forment adgang, og det er meningen, at zonerne skal forbedre luftkvaliteten i de lokale områder samt støtte omstillingen til en grønnere vejtransport i Danmark. Zonerne vil dog også få stor betydning for erhvervslivet og borgerne i kommunen. Der er bred politisk opbakning til lovforslaget om nulemmisionszonerne, og det forventes at blive vedtaget til efteråret.
“Én af fordelene ved at transportere sig med bil er fleksibiliteten. Når fossile biler bliver forment adgang i et område, bliver de et langt mindre fleksibelt transportmiddel end elbilerne. Zonerne vil derfor skabe større incitament til at vælge en grøn bil, fordi bilejerne ønsker en bil, der kan køre, hvor de ønsker. Zonerne kommer også til at have stor betydning for hverdagslivet i kommunen, og vi spår, at de vil få opmærksomhed under den kommende kommunalvalgkamp,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Flere kommuner har tilkendegivet, at de har interesse for at etablere nulemmisionszoner, men meget er endnu uvidst. Præcis hvilke kommuner, der kommer til at oprette zoner, samt zonernes placering og størrelse, vides ikke. Kommunerne skal desuden også vælge, om zonen skal gælde for al trafik, dvs. også varetransport, eller om den kun skal gælde for persontrafikken. Uanset vil zonerne få stor betydning for virksomheder og indbyggere i kommunen, og Mobility Denmark opfordrer til, at kommunerne indkalder til borgermøder om nulemmisionszonerne.
“Vi glæder os over tiltag, der får flere elbiler på de danske veje, og som styrker den grønne omstilling. I kommunerne bør man dog have opmærksomhed på, at nulemmisionszonerne vil have stor indflydelse på hverdagslivet for borgere og virksomheder i områderne, og vi opfordrer derfor til, at kommunerne går i dialog med borgerne om de mange valg, der opstår med oprettelsen af zonerne,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Kommunal oversigt
Kildeangivelse
Gengivelse af tekst: Mobility Denmark
Gengivelse af tal og statistik: bilstatistik.dk