Forbruger
Hver syvende fødevare i foodservice er nu økologisk
Salget af fødevarer til foodservice nåede sidste år op på 25,1 milliarder kroner. Af dette beløb udgjorde økologiske fødevarer 3,6 milliarder kroner svarende til en andel på 14,2 procent. Det er den højeste andel nogensinde, viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik.
Positiv udvikling glæder branchen
Det rekordstore salg vækker begejstring hos Anders Nicolajsen, chefkonsulent i Gastronomi og Foodservice i Landbrug & Fødevarer.
”Stigningen på 6 procent i salget af økologiske fødevarer til foodservice viser, at køkkenerne holder et stabilt og stærkt niveau, hvor faglighed og kvalitet stadig er i højsædet. Det er et tegn på, at kokkene tager ansvar og driver udviklingen frem med fokus på lokal bæredygtighed og de gode historier bag de økologiske råvarer,” siger han.
Læs også:
Prisernes betydning for væksten
Selv om salget i kroner steg med 6 procent, var væksten i mængder mere beskeden. Den samlede volumen af økologiske varer voksede kun med 3 procent. Dermed forklares en del af fremgangen af prisstigninger.
Blandt varegrupperne er det især mejeriprodukter, æg samt frugt og grønt, der bærer udviklingen. Økologiske mejeriprodukter og æg udgjorde i 2024 hele 34 procent af salget til foodservice, mens økologisk frugt og grønt stod for 23 procent.
Kokkene holder fast i økologien
På trods af stigende priser oplever branchen en stærk prioritering af økologi.
”De høje økologiandele viser, at selv når pris, for mange, fylder meget, står kokkene fast på deres prioritering af økologiske varer. Det er netop denne vedholdenhed, der holder markedet sundt. Og det viser, at foodservice fortsat er en stærk drivkraft i den grønne omstilling,” understreger Anders Nicolajsen.
Offentlige køkkener fører an
Tallene viser, at økologien især har fået fodfæste i de offentlige køkkener. Her udgjorde økologiske fødevarer 33 procent af det samlede indkøb i 2024. I kantiner på private arbejdspladser lå andelen på 20 procent, en lille fremgang fra 19 procent året før.
Læs også: