Del på Facebook Print siden
Onsdag 27. april 2022 kl. 07:00
Af Carina Kondrup
Hver fjerde cyklist i Østjylland har været tæt på at ende i en alvorlig højresvingsulykke
688 gange på fem år er en cyklist blevet ramt af et køretøj i en højresvingsulykke, og selvom det er et voldsomt højt tal, er tusindvis af ulykker samtidig blevet undgået i sidste øjeblik. Alene i Østjylland har hver fjerde cyklist været ved at ende i påkørsel. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.
Højresvingsulykker mellem køretøjer og cyklister er ikke kun enormt farlige, de sker desværre også stadig alt for ofte.
Ifølge en opgørelse fra Vejdirektoratet sker der på landsplan en påkørsel af en cyklist i forbindelse med højresving omkring hver tredje dag, hvilket over en fem-årig periode har ført til 26 dødsfald og 391 svært tilskadekomne.
Men det tal kunne være langt højere, hvis ikke tusindvis af ulykker blev undgået i sidste øjeblik.
Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.
Her svarer hele 27 procent af de adspurgte cyklister i Østjylland, at de har været tæt på at ende i en højresvingsulykke, mens flere end hver fjerde bilist i Østjylland erkender, at de har været ved at ramme en cyklist i en højresvingsulykke.
Og selvom lastbiler er involveret i langt de fleste dødsulykker, så er det personbiler, der oftest er involveret i højresvingsulykker og det er også dem, hvor der er flest svært tilskadekomne cyklister.
Og ifølge direktør for Skade i Gjensidige, Henrik Sagild, er det et faretruende antal ulykker, der er blevet undgået i sidste øjeblik, og det understreger alvoren af at have fokus på at undgå højresvingsulykker.
"Denne her form for ulykker er enormt farlige, da de meget ofte fører til alvorlig personskade, og når så mange både bilister og cyklister har været tæt på at ende i en højresvingsulykke, er det desværre et tegn på, at alle parter i trafikken skal være mere opmærksomme," siger Henrik Sagild.
I undersøgelsen er der også blevet spurgt om, hvilken part, der har ansvaret for at undgå højresvingsulykker, og her mener over halvdelen af de adspurgte, at ansvaret ligger ligeligt hos bilisten og cyklisten.
Og den indstilling glæder Henrik Sagild, der peger på, at problemets alvor og omfang gør, at alle skal arbejde sammen om at mindske risikoen for uheld.
"Alle i trafikken har et fælles ansvar for at reducere risikoen ved at være ekstra opmærksomme i lyskryds, ligesom vi skal fortsætte med at oplyse om faren, så vi sammen kan få nedbragt antallet af døde og kvæstede. Vi skal have tillid til, at vi passer på hinanden," siger Henrik Sagild.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget for af Kantar Gallup for Gjensidige i marts 2022 blandt 1027 repræsentativt udvalgte danskere.
Har du nogensinde som cyklist, været i, eller været tæt på at havne i, en højresvingsulykke?
Ja - har været i 6%
Ja - har været tæt på at havne i 23%
Nej 64%
Jeg cykler aldrig 7%
Ved ikke 1%
Er du som cyklist bekymret for at havne i en højresvingsulykke
Ja 53%
Nej 40%
Ved ikke 7%
Har du nogensinde som bilist, været i, eller været tæt på at havne i, en højresvingsulykke?
Ja - har været i 2%
Ja - har været tæt på at havne i 24%
Nej 62%
Jeg kører aldrig bil 11%
Ved ikke 2%
Er du som bilist bekymret for at havne i en højresvingsulykke
Ja 62%
Nej 32%
Ved ikke 6%
Hvem mener du har det største ansvar for at undgå højresvingsulykker?
Bilisten 32%
Cyklisten 10%
De har lige stort ansvar 57%
Ved ikke 1%
Østjyllandidag
Hver fjerde cyklist i Østjylland har været tæt på at ende i en alvorlig højresvingsulykke
ØstjyllandidagOnsdag 27. april 2022 kl. 07:00
Foto: Gjensidige Forsikring |
Af Carina Kondrup
Hver fjerde cyklist i Østjylland har været tæt på at ende i en alvorlig højresvingsulykke
688 gange på fem år er en cyklist blevet ramt af et køretøj i en højresvingsulykke, og selvom det er et voldsomt højt tal, er tusindvis af ulykker samtidig blevet undgået i sidste øjeblik. Alene i Østjylland har hver fjerde cyklist været ved at ende i påkørsel. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.
Højresvingsulykker mellem køretøjer og cyklister er ikke kun enormt farlige, de sker desværre også stadig alt for ofte.
Ifølge en opgørelse fra Vejdirektoratet sker der på landsplan en påkørsel af en cyklist i forbindelse med højresving omkring hver tredje dag, hvilket over en fem-årig periode har ført til 26 dødsfald og 391 svært tilskadekomne.
Men det tal kunne være langt højere, hvis ikke tusindvis af ulykker blev undgået i sidste øjeblik.
Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.
Her svarer hele 27 procent af de adspurgte cyklister i Østjylland, at de har været tæt på at ende i en højresvingsulykke, mens flere end hver fjerde bilist i Østjylland erkender, at de har været ved at ramme en cyklist i en højresvingsulykke.
Og selvom lastbiler er involveret i langt de fleste dødsulykker, så er det personbiler, der oftest er involveret i højresvingsulykker og det er også dem, hvor der er flest svært tilskadekomne cyklister.
Og ifølge direktør for Skade i Gjensidige, Henrik Sagild, er det et faretruende antal ulykker, der er blevet undgået i sidste øjeblik, og det understreger alvoren af at have fokus på at undgå højresvingsulykker.
"Denne her form for ulykker er enormt farlige, da de meget ofte fører til alvorlig personskade, og når så mange både bilister og cyklister har været tæt på at ende i en højresvingsulykke, er det desværre et tegn på, at alle parter i trafikken skal være mere opmærksomme," siger Henrik Sagild.
I undersøgelsen er der også blevet spurgt om, hvilken part, der har ansvaret for at undgå højresvingsulykker, og her mener over halvdelen af de adspurgte, at ansvaret ligger ligeligt hos bilisten og cyklisten.
Og den indstilling glæder Henrik Sagild, der peger på, at problemets alvor og omfang gør, at alle skal arbejde sammen om at mindske risikoen for uheld.
"Alle i trafikken har et fælles ansvar for at reducere risikoen ved at være ekstra opmærksomme i lyskryds, ligesom vi skal fortsætte med at oplyse om faren, så vi sammen kan få nedbragt antallet af døde og kvæstede. Vi skal have tillid til, at vi passer på hinanden," siger Henrik Sagild.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget for af Kantar Gallup for Gjensidige i marts 2022 blandt 1027 repræsentativt udvalgte danskere.
Har du nogensinde som cyklist, været i, eller været tæt på at havne i, en højresvingsulykke?
Ja - har været i 6%
Ja - har været tæt på at havne i 23%
Nej 64%
Jeg cykler aldrig 7%
Ved ikke 1%
Er du som cyklist bekymret for at havne i en højresvingsulykke
Ja 53%
Nej 40%
Ved ikke 7%
Har du nogensinde som bilist, været i, eller været tæt på at havne i, en højresvingsulykke?
Ja - har været i 2%
Ja - har været tæt på at havne i 24%
Nej 62%
Jeg kører aldrig bil 11%
Ved ikke 2%
Er du som bilist bekymret for at havne i en højresvingsulykke
Ja 62%
Nej 32%
Ved ikke 6%
Hvem mener du har det største ansvar for at undgå højresvingsulykker?
Bilisten 32%
Cyklisten 10%
De har lige stort ansvar 57%
Ved ikke 1%
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Østjyllandidag