Forbruger

Hornbæk Skole: En ny metode styrker elevernes trivsel og samarbejde

På Hornbæk Skole har en ny undervisningsmetode, der bygger på klare roller og strukturerede grupper, givet markante forbedringer i elevernes trivsel og sociale fællesskab. Den succesfulde model, inspireret af Cooperative Learning, har allerede vist sig at være en gamechanger for mellemtrinnet.

Hornbæk Skole: En ny metode styrker elevernes trivsel og samarbejde
Foto: Adobe
Rikke Lund
Af Rikke Lund 20. februar 2025

En struktureret hverdag giver eleverne ro

Mødet med skolen er blevet mere forudsigeligt for eleverne. Hver dag starter med, at de sætter sig i deres faste grupper, finder deres materialer frem og hurtigt kaster sig over dagens opgaver. Med de klart definerede roller i grupperne ved alle præcis, hvad de skal, hvilket giver både ro og struktur i undervisningen. Eleverne deltager aktivt i samarbejdet, og alle får en stemme i gruppen.

”Det er meget nemmere at finde ud af, hvem der skal sige noget, fordi alle har en rolle. Når vi sidder i teams, er det nemmere at få alle med, og man bliver bedre venner,” fortæller Marius Wessman Nielsen fra 5.A.

Fællesskabet går videre end klasseværelset

En vigtig del af metoden er, at eleverne skifter grupper hver sjette uge og skriver små hilsner med ros og anerkendelse til hinanden. Dette styrker ikke kun samarbejdet men også relationerne på tværs af klasserne. Derudover mødes eleverne ugentligt for at diskutere både deres faglige og sociale oplevelser i klassen.

Men det stopper ikke der. Eleverne arrangerer også sociale aktiviteter uden for skoletiden – for eksempel besøg hjemme hos hinanden, hvilket styrker deres venskaber endnu mere. ”Det gør en forskel at være hjemme hos hinanden. Man får et bedre bånd, og det er noget andet end bare at være sammen i skolen,” siger Vilma Melchior Gammelby fra 5.A.

Stærk opbakning fra både forældre og lærere

Bag den vellykkede metode står læringsvejleder Maria Klindt Thomassen, som har tilpasset Cooperative Learning-konceptet med fokus på både læring og trivsel. For eleverne og lærerne betyder strukturen mere ro i hverdagen, og det skaber et fælles fundament, hvor alle føler sig trygge.

”Strukturen giver et fælles fundament, hvor både elever og lærere føler sig trygge. Når vi arbejder med faste teams og klare roller, bliver undervisningen mere forudsigelig, og det giver både eleverne og lærerne den nødvendige ro til at fokusere på læring og trivsel,” siger hun.

Oprindeligt var nogle elever skeptiske over at blive placeret i faste grupper med definerede roller, men de har hurtigt taget metoden til sig. Forældrene har også vist stor opbakning, og eleverne har generelt fået bedre trivsel i den tydelige og strukturerede hverdag.