“Hej skat. Har du haft en god dag…hvad skal vi spise i aften…har du taget fars op af fryseren?” Vi kender det alle sammen. En ligegyldig mobilsamtale fra sidemanden i bussen, som man ikke kan undgå at høre på, eller som man selv har med kæresten, mens man står i køen i supermarkedet.
Men vælg dine ord med omhu, for næsten halvdelen af danskerne er nemlig med på en lytter, når andre taler i mobiltelefon offentligt. Og over halvdelen er godt irriterede over andres mobilsamtaler i det offentlige rum, viser en ny meningsmåling.
Det viser en ny meningsmåling som Wilke har foretaget for Nyhedsbureauet Newspaq.
Men det er noget, vi må vænne os til, siger medieforsker ved Syddansk Universitet, Ditte Laursen.
“Det er blevet dagligdag, at vi sidder i bussen eller går på gaden og taler i mobil eller overhører andres telefonsamtaler. Vi kan simpelthen ikke undgå at møde det,” siger hun til Nyhedsbureauet Newspaq.
Ditte Laursen forklarer, at man ikke bare kan slå hørelsen fra, ligesom man kan lukke øjnene eller kigge væk.
“Det handler om, hvem der har rettigheder over det offentlige rum, og det er kulturelt betinget og normsat. Tidligere har vi været vant til at bevæge os uden at blive forstyrret, men nu oplever vi det, og derfor er de hidtidige normer under revurdering. Derfor må vi finde en ny måde, vi kan være samme på,” siger hun.
Meningsmålingen viser, at 46 procent af de adspurgte lytter med, mens 52 procent er irriterede over andre folks mobilsnak. Kun 18 procent har dog direkte bedt en anden om at stoppe en samtale i offentligt rum.
“Dobbeltheden er udtryk for den usikkerhed, der eksisterer om, hvilke normer der egentlig hersker lige nu, for der er simpelthen ikke enighed om, hvordan man skal begå sig med mobiltelefoner,” siger hun.
Og netop usikkerheden bliver understøttet af alderforskellen i tallene, som viser, at den ældre generation er langt mere irriterede over andres private sladdersnak, end de unge er det.
Men mobilsamtaler er en privat sag, som ingen andre skal blande sig i, siger informationschef i Dansk Supermarked, Erik Eisenberg.
“Vi føler os ikke generet af kundernes mobiltelefonbrug i vores butikker eller varehuse. Vi har grundlæggende den holdning, at det som kunderne gør, det er vi glade og tilfredse med, og vi vil ikke blande os i deres adfærd,” siger han til Newspaq.
Derudover forklarer Erik Eisenberg, at Dansk Supermarked ikke vil indføre et mobilforbud, da det er kundernes private sag, hvordan de vil agere i butikkerne.
Men ifølge Ditte Laursen er det ikke urealistisk, at vi i fremtiden vil opleve flere restriktioner omkring fri snak.
“Det kan sagtens blive en realitet at forbyde mobiltelefoner i bussen eller i supermarkedet. Vi ser det allerede i stillekupéer hos DSB og på en række restauranter. Så man kunne sagtens forestille sig, at det breder sig mere ud,” afrunder hun.
Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her på siden til højre.