Kultur
Hærværk på populære træmand – Kunstner tager det med ophøjet ro
En af de populære træfigurer, som i de seneste måneder har prydet Randers midtby, er desværre blevet udsat for hærværk.
Træmanden, der er placeret ved Café Terminal 12 og busterminalen, har været en kærkommen del af bybilledet, har mistet hovedet, bogstaveligt talt. Den anonyme kunstner bag figurerne, der går under det anonymiseret kunstnernavnet “Haren Henny”, tager dog situationen med et humoristisk twist.
“Tja…, meget halloween agtigt er det da, så mon ikke han skal have lov at sidde sådan hovedløs et stykke tid. Måske lidt teaterblod kunne pynte på scenen,” Har kunstneren skrevet til vores kontakt. Selvom skaderne ikke er ødelæggende for hele figuren, har det tydeligvis været et veludført snit, og kunstneren tilføjer: “Selvfølgelig træls, men jeg havde jo selv opfordret folk til at interagere med dem, og det må man jo sige nogen har gjort. Ser ud til at være et pænt snit. Den er jo ikke total smadret”
Hærværk eller interaktion?
Træfigurerne, som anonymt er blevet sat op rundt om i byen, har vundet mange hjerter i Randers, hvor de bringer smil og en lille dosis hverdagsmagi til forbipasserende. Kunstneren har flere gange opfordret til, at folk gerne må interagere med dem, hvilket har skabt en balance mellem kunst og offentlig deltagelse. Hærværket på træmanden ved Terminal 12 kan ses som en grænse mellem kreativ interaktion og respektløs ødelæggelse. Henny tager dog episoden med ro og ser det som en del af figurenes skæbne i det offentlige rum.
Hemmelig kunstner justerer og opdaterer sine værker
Inden hændelsen havde den anonyme kunstner været på spil igen, denne gang med en opdatering til hans figurer, “Randrusianeren og den grå larmfugl”. Figuren, der tidligere har været placeret på toppen af Østervold, havde skiftet identitet og er blevet til en blaffer ved Café Terminal 12. Kunstneren afslører, at figuren oprindeligt havde en strittende langfinger, som dog blev ødelagt inden for det første døgn. Figuren havde i stedet fået en blaffende tommelfinger og en rejsetaske, hvilket skaber en humoristisk kontrast til dens tidligere udtryk, hvilket nu er ændre endnu mere med det manglende hoved.
Trods hærværket forbliver Henny optimistisk og ser frem til, hvordan byens borgere vil fortsætte med at interagere med træfigurerne. Han er ikke bekymret for, at de bliver stjålet eller flyttet. Tværtimod opfordrer han indirekte til, at folk tager del i den kreative proces og eventuelt flytter dem rundt i byen, hvis de skulle få lyst.
Med træmandens hovedløshed og figurerne, der får nye identiteter, lever “Haren Henny” videre med sit mål om at sprede glæde og skabe samtale i Randers’ byliv – selv når det indebærer lidt uventet hærværk.
LÆS OGSÅ: Markant ejendom på Bogensevej har fået nye ejere