Nyheder
Gratis cykeltransport i Midttrafik fra 19. januar
Fra den 19. januar 2025 bliver det nemmere og billigere for cyklister i Randers-området at kombinere cykel og kollektiv transport.
Midttrafik indfører gratis medtagning af cykler inden for deres busser, letbane og de Midtjyske Jernbaner, hvilket betyder, at cyklister ikke længere skal betale de tidligere 13 kr. for en cykelbillet. Dette initiativ ledsages af nye muligheder såvel som visse begrænsninger.
Forbehold ved cykelpladser
Det er planen, at cykler skal placeres i det såkaldte flexareal, som deles med barnevogne og kørestole. Kapaciteten er begrænset til to enheder pr. bus, og pladserne tildeles efter først-til-mølle-princippet. For passagerer i og omkring Randers kan myldretiden, som er defineret til hverdage mellem kl. 7.00-9.00 og 15.00-17.00, være en udfordring, da dette kan resultere i fuldt optaget flexareal. Derfor tilrådes det at planlægge sin rejse omhyggeligt og eventuelt tjekke mulighederne i Rejseplanen.
Nye busser med større flexarealer
Midttrafik har i deres kontrakter siden 2022 krævet, at nye busser skal have et flexareal designet til bl.a. cykler. Dette betyder, at der gradvist vil komme flere busser med mulighed for cykelmedtagning. Alligevel vil der være regionale busser på visse ruter, hvor cyklen evt. ikke kan komme med, afhængigt af bussens indretning. Det er derfor hensigtsmæssigt for cyklister at kontrollere på forhånd, om deres valgte busrute har den nødvendige kapacitet.
Rejseplanens hjælp til cyklister
For cyklister der ofte bruger de regionale ruter, kan Rejseplanen være et nyttigt værktøj. Det giver mulighed for at se, hvilke afgange der tillader cykeltransport. Cyklister kan tilpasse deres søgning i Rejseplanens indstillinger til at inkludere cykler, hvilket kan spare den frustration, der er forbundet med ikke at vide, om der er plads til cyklen på den ønskede afgang.
Denne ændring i Midttrafiks politik gavner uden tvivl pendlere og rejsende i Randers og omegn, som ønsker en mere fleksibel transportløsning. Selvom der må tages hensyn til kapacitetsbegrænsninger, kan kombinationen mellem cykel og kollektiv transport blive en attraktiv mulighed for mange.