Af Carina Kondrup
Miljø- og Teknikudvalget skal på et udvalgsmøde d. 10. januar tage stilling til en projektændring i projektet “Sydbyen cykler.”
Resume
Byrådet gav d. 13 december 2021 bevilling til etablering af en dobbeltrettet cykelsti på Tørvebryggen, en krydsning af Havnegade dedikeret svage trafikanter samt flytning af kryds til busterminalen.
Af sagen behandlet d. 13. december 2021 fremgår det af økonomiafsnittet, at den samlede udgift til projektet på 10,5 mio. kr. finansieres fra midler afsat af byrådet i 2013 til et projekt kaldt Sydbyen cykler (5,5 mio. kr.) og at de resterende 5 mio. kr. finansieres af midlerne fra Flodbyen Randers (5 mio. kr.).
Sydbyen cykler fra 2013 omfattede bl.a. en stiforbindelse under Randers Bro. Det viste sig imidlertid, at anlægsudgiften til projektet “Stiforbindelse under Randers Bro” efter endt licitation væsentligt oversteg de økonomiske rammer for projektet. Restmidlerne (5,5 mio. kr.) har derfor stået uanvendt, mens der har været dialog med Vejdirektoratet om et revideret projekt, der skal forbedre forholdene for cyklisterne. Resultatet er blevet det projekt, der blev behandlet d. 13. december 2021.
Det fremgik af byrådssagens d. 13. december 2021 økonomiafsnit, at restmidlerne afsat til Sydbyen cykler blev anvendt til det beskrevne reviderede projekt, men det fremgik ikke med et særskilt beslutningspunkt. Miljø- og Teknikudvalget havde på møde d. 16. februar 2019 dog godkendt udarbejdelsen af et revideret projekt for Sydbyen Cykler, hvor der i stedet for en stiforbindelse under Randers Bro laves en dobbeltrettet cykelsti på Tørvebryggen.
Byrådssagen d. 13. december 2021 kunne med fordel derfor have indeholdt et særskilt beslutningspunkt om projektændringen og anvendelsen af midlerne til Sydbyen cykler. Med denne sag foretages derfor den formelle beslutning af det beskrevne i sagen af d. 13. december 2021 vedrørende ændret anvendelse af midlerne til Sydbyen cykler.
Indstilling
Forvaltningen indstiller til byrådet via miljø- og teknikudvalget og økonomiudvalget:
– at den projektændring som fremgår af sagsfremstillingen af projektet “Sydbyen cykler” formelt godkendes, herunder at midlerne anvendes på den beskrevne måde.
Sagsfremstilling
De bløde trafikanter har i dag meget dårlige forhold omkring Tørvebryggen og Havnegade. Der er et hul i cykelforbindelsen for østgående cyklister fra Randers Regnskov til Kulholmsvej. Cyklister og gående oplever også usikkerhed i krydset Havnegade/Kulholmsvej/Østergrave med meget kort grøn tid og en stor mængde højresvingende busser og lastbiler.
Randers Kommune har i en årrække arbejdet med forskellige løsninger på disse udfordringer og fik i 2013 støtte til cykelpuljeprojektet “Sydbyen Cykler”. Den 2. september 2013 frigav byrådet midler til at gennemføre cykelpuljeprojektet, som bl.a. omfattede en stiforbindelse under Randers Bro, en stiforbindelse fra Blegen til Den Blå Bro samt kampagnevirksomhed i forhold til at få flere til at cykle. Beløbet var ca. 9,7 mio. kr., hvoraf Vejdirektoratet gav 40 % i støtte – i alt 3,9 mio. kr.
Efter endt licitation viste det sig imidlertid, at anlægsudgiften til projektet “Stiforbindelse under Randers Bro” væsentligt oversteg de økonomiske rammer for projektet. Forvaltningen har siden undersøgt mange alternativer til at opnå finansiering af projektet, ligesom alternative forslag til “Stiforbindelse under Randers Bro” har været undersøgt.
Miljø- og Teknikudvalget godkendte på mødet den 18. februar 2019, at forvaltningen kunne anmode Vejdirektoratet om en projektændring af det støttede cykelpuljeprojekt “Sydbyen cykler”. Projektændringen omfattede etablering af en dobbeltrettet cykelsti i nordsiden af Tørvebryggen/Havnegade samt mere sikre forhold for krydsende lette trafikanter i krydset Havnegade/Kulholmsvej/Østergrave. Af bevillingen fra 2013 er der ca. 5,5 mio. kr. tilbage, hvoraf Vejdirektoratet støtter med 40 % – i alt 2,2 mio. kr.
På baggrund af miljø- og teknikudvalgets beslutning ansøgte forvaltningen Vejdirektoratet om projektændringen. Forvaltningen havde en længere dialog med Vejdirektoratet om, hvordan der kan ske en sikring af cyklister i krydset Havnegade/Kulholmsvej/Østergrave. Det var vanskeligt at sikre cyklister med den nuværende placering af krydset.
Et revideret projektforslag blev godkendt af Vejdirektoratet den 20. april 2020 med uændret tilskud. Betingelsen for godkendelsen var, at projektet skal være afsluttet senest 31. december 2022. Det reviderede projektforslag indebærer, at der etableres en dobbeltrettet cykelsti langs Tørvebryggen og Havnegade, at det eksisterende kryds mellem Havnegade, Kulholmsvej og Østergrave nedlægges og flyttes ca. 70 meter mod nordøst, samt at der etableres en signalreguleret stikrydsning på Havnegade. Flytning af krydset og etablering af en ny signalreguleret krydsning af Havnegade for lette trafikanter er samtidig i overensstemmelse med et vigtigt projekt i helhedsplanen for Flodbyen.
Anlægsoverslaget for det reviderede projekt er ca. 10,5 mio. kr., hvilket overstiger det beløb på 5.5 mio.kr. der er tilbage fra den eksisterende bevilling fra 2013 til projektet “Sydbyen cykler”.
På byrådsmødet den 13. december 2021 godkendte byrådet, at restbeløbet på ca. 5 mio.kr. til gennemførelse af det reviderede projekt kan finansieres via den ramme, der er afsat i Flodbyen til flytning af Havnegadekrydset.
Efter at have genlæst sagen og gennemgået beslutningerne er det konstateret, at Miljø- og teknikudvalget formelt har godkendt en projektændring for Sydbyen Cykler, men byrådet ikke nødvendigvis har, selvom det fremgår af økonomiafsnittet i byrådssagen af d. 13. december 2021. Der kunne med fordel have været et særskilt beslutningspunkt om projektændringen og anvendelse af midlerne fra “Sydbyen Cykler i sagen der blev behandlet d. 13. december 2021.
Af økonomiafsnittet i sagen behandlet d. 13. december 2021 fremgår følgende:
Den 2. september 2013 frigav byrådet midler til at gennemføre cykelpuljeprojektet “Sydbyen cykler” som bl.a. omfattede en stiforbindelse under Randers Bro, en stiforbindelse fra Blegen til Den Blå Bro samt kampagnevirksomhed i forhold til at få flere til at cykle. Beløbet var ca. 9,7 mio. kr. hvoraf Vejdirektoratet gav 40 % i støtte – i alt 3,9 mio. kr. Af bevillingen fra 2013 er der ca. 5,5 mio. kr. tilbage, hvoraf Vejdirektoratet støtter med 40 % – i alt 2,2 mio. kr.
Anlægsoverslaget incl. etablering af et nyt kryds på Havnegade lyder på 10,5 mio. kr.
Den resterende udgift på 5 mio.kr. foreslås finansieret af den afsatte ramme til Flodbyen Randers, hvor der i økonomimodellen er afsat en budgetpost til flytning af krydset. Ligeledes foreslås udgifter til etablering af midlertidigt byrum på 0,8 mio. kr. samt udgifter på 0,3 mio.kr. til etablering af ekstra p-pladser på Bolværksgrunden finansieret af den afsatte ramme til Flodbyen Randers.
Med denne sag foretages derfor den formelle beslutning af det beskrevne i sagen af d. 13. december 2021 vedrørende ændret anvendelse af midlerne til Sydbyen cykler.
Læs også: