Familie

Første smartphone som 8-årige: Ny aftale skal klæde forældre bedre på, når børn får deres første telefon

Børn får smartphones tidligere og tidligere

Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 19. september 2025

Børn får smartphones tidligere og tidligere

Danske børn er i gennemsnit blot otte år, når de får deres første smartphone. Mange enheder er dog ikke indstillet til børn, og det betyder, at de unge risikerer at møde indhold, funktioner og mekanismer, der ikke er alderssvarende. Med stigende skærmtid i børns hverdag er behovet for bedre digitale rammer tydeligt.

Et bredt samarbejde

For at imødekomme udfordringen har regeringen, Børns Vilkår, Red Barnet, DUF, KL, Teleindustrien samt en række teleselskaber og organisationer indgået en ny aftale. Blandt parterne er Telenor, Norlys, Call me, YouSee, Telmore, 3 Danmark, OiSTER, GreenMind, Dansk Erhverv Digitalisering og Forbrugerrådet Tænk.

Aftalen skal sikre, at forældre i købssituationen får adgang til råd og vejledning om alderssvarende indstillinger. Hjælpen vil både være tilgængelig online og i fysiske butikker, hvor man kan få enheder indstillet til barnets alder.

Nye tal viser manglende vejledning

En undersøgelse fra Digitaliseringsministeriets Center for sociale medier, tech og demokrati viser, at kun hver sjette forælder til børn mellem 1 og 17 år har fået vejledning i, hvordan en digital enhed indstilles til børn. Samtidig mener kun en tredjedel af forældrene, at det er nemt at bruge værktøjer, der sætter digitale grænser.

Fokus på alternativer til smartphones

Trivselskommissionen anbefaler, at børn først får deres første smartphone som 13-årige. Derfor vil parterne i aftalen også vejlede forældre om alternativer til smartphones, når der købes mobiltelefon til yngre børn. Implementeringen af aftalen begynder inden udgangen af 2025.

Ministeren: Forældre står ofte alene

Digitaliseringsminister Caroline Stage siger:

”Rigtig mange forældre står alene, når det kommer til at skabe trygge digitale rammer for deres børn. Det gør sig bl.a. gældende, når man gerne vil indstille telefoner og tablets, så de passer til ens barns alder. Det kan være en jungle at finde rundt i. Der er behov for en hjælpende hånd – og den rækker vi ud nu. Jeg er meget glad for, at der er bred opbakning fra telebranchen til, at telefoner og tablets skal være mere alderssvarende, og at de vil hjælpe forældre med at navigere i værktøjerne. Mit håb er, at aftalen vil hjælpe flere familier med at få tilpasset deres enheder alderssvarende og få udskudt børns smartphonedebut til 13 år.”

Telebranchen bakker op

Direktør for Teleindustrien, Jakob Willer, understreger:

”Jeg er glad for at telebranchen i fællesskab tager ansvar og hjælper med til en bedre beskyttelse af børn. Det er en vigtig indsats. Vi ser frem til samarbejdet med både ministeriet og andre organisationer om at løfte opgaven.”

Telenors administrerende direktør, Lars Thomsen, tilføjer:

”Alle børn har ret til en tryg digital barndom, og ethvert initiativ, der understøtter det formål, går Telenor helhjertet ind i. Det kan være svært at gennemskue de mange digitale skridt, man kan tage for at beskytte sine børn mod ubehagelige oplevelser online, og derfor tager vi gerne en del af ansvaret for at vejlede danskerne i vores mange butikker og online. Aftalen bygger ovenpå de initiativer, vi i forvejen har i Telenor såsom #digitalpænt, og vi ønsker at tage flere skridt i den retning sammen med resten af branchen.”

Norlys og Nuuday fremhæver ansvar

Hos Norlys understreger direktør for kundeforretningen, Kathrine Forsberg:

”I Norlys er det vigtigt for os, både at vi tager ansvar for vores produkter og det samfund vi er en del af. Mobilen er med de fleste af os døgnet rundt og giver os adgang til kontakt med venner og familie, underholdning og viden. Men skærmen kan også nemt opsluge os, og børn kan møde skadeligt eller upassende indhold online. Derfor er det vigtigt for os at tilbyde børn og deres forældre rådgivning om, hvordan børnene får et godt forhold til telefonen, som passer til deres alder.”

CEO for Nuuday (YouSee og Telmore), Christian Thrane, siger:

”Vi ønsker at hjælpe familier til at træffe trygge og informerede valg, når børn skal have deres første mobil. Det handler for os om at tage ansvar og gøre det nemmere at finde løsninger, der passer til både barnet og familien – også ved at pege på gode alternativer til smartphones. Med den nye aftale kan vi være med til at sikre, at flere får den nødvendige viden og støtte i en vigtig beslutning.”

3 og OiSTER: Vent med smartphonen

Regional CEO for 3 i Danmark, Sverige og Østrig samt OiSTER, Morten Christiansen, udtaler:

”Selvom smartphonen er et fantastisk værktøj, er det vigtigt, at vi lærer vores børn, at livet ikke leves gennem en skærm. Og jo længere vi kan vente med at give børn en smartphone, desto mere tid får de til at lege, udforske og danne deres egne erfaringer. Men smartphonen kommer før eller siden ind i børnenes liv. Vores opgave er at sikre, at de er klar til at bruge den klogt, når det sker. Derfor er vi i 3 stolte af at støtte den nationale indsats med gode råd og alternativer til smartphones – til gavn for børnene og dermed for os alle.”

GreenMind og Dansk Erhverv fremhæver ansvarlighed

GreenMinds CEO, Anders Jansen, siger:

”I GreenMind er vi stærkt optagede af ansvarlighed – både inden for miljø- og socialområdet. Derfor byder vi initiativet fra Digitaliseringsministeriet kært velkommen. I en tid hvor man som barn vokser op i den digitale verden, ser vi vigtigheden i at tage aktiv del i at formidle og guide forældre til indkøb af devices, så vi sikrer en tryg digital oplevelse i børn og unges opvækst. Vi ser det som en anerkendelse af vores position på markedet, og vi er stolte af, at Digitaliseringsministeriet har inviteret os til at deltage i initiativet. Vi ser frem til at samarbejde om udbredelsen af guides og vejledning til forældre, børn og unge.”

Vicedirektør i Dansk Erhverv, Jakob Ellemann-Jensen, udtaler:

”Som forældre er vi bekymrede for at slippe vores børn løs i mobiltelefonens verden, og vi har brug for hjælp. Derfor glæder det mig både personligt og på erhvervslivets vegne, at forældre nu får bedre adgang til information om indstilling af fx mobiltelefoner, så de nemmere kan tilpasses til børnenes alder. Teleselskaberne har i de seneste år arbejdet aktivt for at fremme ansvarlighed og sikkerhed på nettet, og det fortjener stor ros, at de nu i fællesskab tager endnu et vigtigt skridt for at værne om børns tryghed på nettet i tæt samarbejde med myndigheder og organisationer.”

Forbrugerrådet Tænk: En tryggere start

Direktør for Forbrugerrådet Tænk, Winni Grosbøll, påpeger:

”Mange børn begynder deres digitale liv, når de får deres første smartphone. Derfor risikerer en smartphone også at være indgangen til en masse indhold, der langt fra er egnet til børn. Med aftalen gør vi det nu lidt nemmere for forældre allerede ved købssituationen at gøre deres børns smartphone så børnevenligt indstillet som muligt. Vi håber at det kan være med til at skabe en lidt tryggere start på børns digitale liv.”