Forbruger
Fødevarestyrelsen: Oplysninger online skal være lige så tydelige som i butikken
Fødevarestyrelsen sætter online markedsføring under lup
Flere handler dagligvarer online
Indkøb af mad på nettet er blevet en fast del af hverdagen i mange danske hjem. Det stiller krav til, at forbrugerne får de samme oplysninger om ingredienser og allergener, som de ville få i en fysisk butik.
Læs også:
Fødevarestyrelsen går på nettet
For at sikre klare og retvisende informationer igangsætter Fødevarestyrelsen i de kommende måneder en række stikprøvekontroller i danske webshops, der sælger fødevarer. Kontrollerne vil omfatte flere hundrede produkter og løber fra september til december 2025.
Enhedschef i Fødevarestyrelsen, Henrik Dammand, understreger vigtigheden af indsatsen:
Køber du ind i dit lokale supermarked eller på nettet, er det vigtigt, at du kan stole på ingredienslisterne og har mulighed for at træffe et oplyst valg.
Hvad bliver der kontrolleret?
Myndigheden vil især holde øje med, om ingredienslisterne er fyldestgørende, om oplysningerne er synlige, letlæselige og forståelige på dansk, samt om allergener som eksempelvis hvede, soja eller æg er tydeligt mærket.
Tidligere erfaringer
En tilsvarende kontrol i fysiske butikker viste for nylig, at 85,7 procent af virksomhederne havde styr på reglerne for fødevaremærkning. Med det nye tiltag vil Fødevarestyrelsen nu undersøge, om webshops lever op til de samme standarder.
Læs også: