Del på Facebook Print siden
Lørdag 12. december 2020 kl. 16:00
.
Af: Jens Peter Hansen Formand for Cyklistforbundet i Randers
Asfergvej 13, Hvidsten
Byrådet har sendt et udkast til ny infrastrukturplan for Randers kommune i høring.
Udkastet tynges mildt sagt ikke af, at byrådet – efter to års tilløb - har vedtaget en mobilitetsplan, der meget fornuftigt lover at fokusere på de transportformer, der belaster miljøet mindst.
Det er ikke ligefrem det fokus, der har fyldt på informationsmøder om infrastrukturplanen.
På møder for erhvervsliv og for borgere blev der – med afsæt i en byge spørgsmål fra ganske få personer – stort set kun diskuteret Klimabro kontra Østbro.
En Østbro vil flytte trafik væk fra Randers C. Men slet ikke nok til at forbedre fremkommeligheden på og omkring Randers bro, der er kommunens værste trafikale flaskehals.
Stod der en Østbro klar i 2030, ville der alligevel være lidt mere trafik på Randers bro, end hvad vi døjer med nu.
En Klimabro vil fordele trafikken omkring vores værste flaskehals.
Med to broer relativt tæt på hinanden bliver trafikmængden væsentlig reduceret på Randers bro og fremkommeligheden derfor forbedret.
Derfor har Klimabroen en ekstremt høj samfundsøkonomisk forrentning på 18 %. Fra Cyklistforbundet bemærker vi med tilfredshed, at Klimabroen også vil være for gående og cyklende.
Klimabroen er den nødvendige og realistiske løsning. Dog kan projektet blive endnu bedre ved at fjerne trafik fra Randers C dvs. reducere antallet af biler på vejene.
Det kan ske ved at etablere trygge og sikre cykelruter med en høj fremkommelighed, hvilket vil få mange til at flytte bagdelen fra sæde til saddel.
Knap 25.000 pendlere bor og arbejder i Randers kommune med under 15 km til arbejdet. En afstand, som stort set alle - og med smil på læben - kan tilbagelægge på en elcykel, og sandsynligvis gøre det mindst lige så hurtigt som i bil.
En reduktion af antal biler på vejene er den billige og langtidsholdbare vej til en bedre fremkommelighed i Randers. Potentialet er enormt, og derfor bør trygge og sikre cykelruter med en høj fremkommelighed spille en central rolle i den endelig plan.
Ikke mindst af hensyn til bilisterne, der jo kan komme hurtigere frem, jo færre de bliver.
Debat
Flytte, fordele eller fjerne trafik fra Randers C
DebatLørdag 12. december 2020 kl. 16:00
.
Af: Jens Peter Hansen Formand for Cyklistforbundet i Randers
Asfergvej 13, Hvidsten
Byrådet har sendt et udkast til ny infrastrukturplan for Randers kommune i høring.
Udkastet tynges mildt sagt ikke af, at byrådet – efter to års tilløb - har vedtaget en mobilitetsplan, der meget fornuftigt lover at fokusere på de transportformer, der belaster miljøet mindst.
Det er ikke ligefrem det fokus, der har fyldt på informationsmøder om infrastrukturplanen.
På møder for erhvervsliv og for borgere blev der – med afsæt i en byge spørgsmål fra ganske få personer – stort set kun diskuteret Klimabro kontra Østbro.
En Østbro vil flytte trafik væk fra Randers C. Men slet ikke nok til at forbedre fremkommeligheden på og omkring Randers bro, der er kommunens værste trafikale flaskehals.
Stod der en Østbro klar i 2030, ville der alligevel være lidt mere trafik på Randers bro, end hvad vi døjer med nu.
En Klimabro vil fordele trafikken omkring vores værste flaskehals.
Med to broer relativt tæt på hinanden bliver trafikmængden væsentlig reduceret på Randers bro og fremkommeligheden derfor forbedret.
Derfor har Klimabroen en ekstremt høj samfundsøkonomisk forrentning på 18 %. Fra Cyklistforbundet bemærker vi med tilfredshed, at Klimabroen også vil være for gående og cyklende.
Klimabroen er den nødvendige og realistiske løsning. Dog kan projektet blive endnu bedre ved at fjerne trafik fra Randers C dvs. reducere antallet af biler på vejene.
Det kan ske ved at etablere trygge og sikre cykelruter med en høj fremkommelighed, hvilket vil få mange til at flytte bagdelen fra sæde til saddel.
Knap 25.000 pendlere bor og arbejder i Randers kommune med under 15 km til arbejdet. En afstand, som stort set alle - og med smil på læben - kan tilbagelægge på en elcykel, og sandsynligvis gøre det mindst lige så hurtigt som i bil.
En reduktion af antal biler på vejene er den billige og langtidsholdbare vej til en bedre fremkommelighed i Randers. Potentialet er enormt, og derfor bør trygge og sikre cykelruter med en høj fremkommelighed spille en central rolle i den endelig plan.
Ikke mindst af hensyn til bilisterne, der jo kan komme hurtigere frem, jo færre de bliver.
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Debat