Politik
Fire skoler i Randers afprøver Danmarks nye fagplaner
Trekløverskolen, Vestervangsskolen, Blicherskolen og Langå Skole er blandt de skoler i Randers som bliver pionerer i at teste de nye fagplaner for folkeskolen. 143 danske skoler deltager i det omfattende program, der skal forme undervisningen for fremtiden.
Randers-skoler i nationalt fokus
Når skoleklokken ringer i september, bliver fire skoler i Randers en del af et historisk eksperiment i dansk folkeskole. Trekløverskolen, Vestervangsskolen, Blicherskolen og Langå Skole er blandt de udvalgte institutioner, der får lov til at afprøve de kommende fagplaner for folkeskolen.
Det nationale program omfatter i alt 143 skoler fordelt på 58 kommuner. Oprindeligt var der kun plads til 100 institutioner, men den store interesse har fået Børne- og Undervisningsministeriet til at udvide programmet.
Læs også:
En ny retning for undervisningen
Skolerne i Randers får nu muligheden for at være blandt de første til at teste, om de nye fagplaner fungerer i praksis. Målet er at skabe en mere praksisorienteret og virkelighedsnær undervisning med større plads til faglig fordybelse.
De fire involverede skoler vil i perioden september til december 2025 samt gennem forår og efterår 2026 arbejde med forskellige udkast til fagplanerne. Deres erfaringer og feedback bliver afgørende for, hvordan den endelige version kommer til at se ud.
Støtte til skolernes arbejde
Danmarks Evalueringsinstitut står for at gennemføre programmet og sikrer, at skoler i Randers får den nødvendige støtte. Lærerne bliver inviteret til regionale workshops, hvor de kan dele erfaringer og give direkte feedback til de fagudvalg, der udarbejder de nye planer.
Selv skoler, som ikke er en del af det officielle program, får mulighed for at arbejde med udkastene og bidrage med deres perspektiver.
Fremtidens skolehverdag
Fra skoleåret 2027/2028 skal de nuværende læreplaner erstattes af de nye, mere enkle fagplaner. Arbejdet bygger på omfattende inddragelse af lærere, elever og andre centrale aktører i folkeskolen.
For børnefamilier i Randers betyder det, at deres børn kommer til at opleve en undervisning, der i højere grad forbinder teori med praksis og giver mere plads til at gå i dybden med fagene.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Læs også: