Biler og motor

FDM giver stafetten videre i Ankenævn for biler

Forbrugerrådet Tænk træder ind – FDM efterlyser modernisering af klagesystemet

Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 11. oktober 2025

FDM har besluttet at forlade Ankenævn for biler med virkning fra 1. februar 2026. I stedet overtager Forbrugerrådet Tænk pladsen i nævnet – dog med betingelsen om, at nævnet inden for et år får et grundigt servicetjek.

FDM: Nævnet skal følge med tiden

FDM var med til at etablere Ankenævn for biler i 2007, men organisationen har i længere tid ønsket at modernisere nævnet, så det kan håndtere de mange nye typer klagesager, der følger med udviklingen på bilmarkedet.

”At Forbrugerrådet Tænk nu træder ind i ankenævnet i stedet for FDM, ændrer dog ikke vores holdning. Vi mener fortsat, at både forbrugerne og branchen selv har brug for et fremtidssikret ankenævn. Det kræver en nødvendig modernisering af nævnets kompetencer, så det kan behandle de klagesager, der i fremtiden kun vil komme flere af, og som vi allerede i dag møder i vores rådgivning,” siger administrerende direktør i FDM, Stina Glavind.

Nye klagesager uden for nævnets rækkevidde

Ifølge FDM halter Ankenævn for biler bagefter udviklingen. I dag kan nævnet eksempelvis ikke behandle sager om privatleasing eller de ladeløsninger, der ofte følger med ved køb af elbil – selvom fire ud af ti private bilkøbere nu vælger leasing.

”Derfor håber vi også, at Forbrugerrådet Tænk kan lykkes med at overbevise branchen om, at et moderniseret og tidssvarende ankenævn faktisk også er til branchens bedste. At problemstillinger der relaterer sig til bilkøb, bilfinansiering eller værkstedsbesøg nu en gang behandles bedst af brancherne selv i et samlet ankenævn fremfor i flere forskellige ankenævn,” siger Stina Glavind.

Et vigtigt organ for både forbrugere og branche

Bilbranchen står ifølge Autobranchen Danmark for en samlet omsætning på over 200 milliarder kroner årligt, og bilkøb er fortsat en af de største udgifter for danske husstande. Derfor understreger FDM behovet for et hurtigt, nemt og billigt klagesystem, der kan beskytte forbrugerne, når noget går galt med et bilkøb eller værkstedsbesøg.

Håb om fornyelse

Med Forbrugerrådet Tænks indtræden og et planlagt servicetjek håber FDM, at udviklingen endelig bevæger sig i den rigtige retning.

”Rørt brik skal som bekendt flyttes. Når FDM nu har taget hul på diskussionen om Ankenævn for biler og med Forbrugerrådet Tænks betingelse om et serviceeftersyn, håber vi, at der er sat gang i en udvikling, der for fremtiden skal sikre et relevant og robust Ankenævn for biler. Det er der brug for,” siger Stina Glavind.

Biler og motor

Se flere artikler