Forbruger
Få din landsby promoveret: Kommunen har afsat 600.000 kr. til markedsføring
Er din landsby fyldt med smuk natur, godt fællesskab og et hyggeligt landsbymiljø, som du gerne vil dele med andre? Så har du nu mulighed for at få din landsby med i Randers Kommunes nye markedsføringskampagne. Kommunen har afsat 600.000 kroner til at promovere landsbyerne i kommunen, og det er nu op til de lokale ildsjæle at få deres landsby på listen.
Markedsføringskampagne skal tiltrække nye borgere
Randers Kommune ønsker at sætte fokus på fordelene ved at bo på landet, og derfor er en ny markedsføringskampagne sat i gang, hvor tre udvalgte landsbyer vil blive promoveret for at tiltrække nye borgere. Det er første gang, der satses på landsbyer siden 2019, hvor seks landsbyer deltog i en lignende kampagne. Nu er turen kommet til tre nye landsbyer, men det er endnu ikke besluttet, hvilke.
Kommunen ser denne kampagne som en vigtig mulighed for at fremme bosætning i de mindre samfund og dermed skabe liv og vækst i landdistrikterne. Det skal gerne føre til flere tilflyttere, der kan bidrage økonomisk, socialt og kulturelt til udviklingen i de udvalgte områder.
Læs også:
Landsbyer opfordres til at melde sig selv
I år er det op til landsbyerne selv at melde sig til kampagnen. Kommunen er meget afhængig af borgernes velvillighed, og det er et mål, at der er et tæt samarbejde mellem kommunen og de lokale borgere for at få landsbyernes styrker og særlige kvaliteter frem i lyset.
”Det vil klart være en fordel, for vi skal jo samarbejde med beboerne i landsbyerne for at få landsbyernes styrker og gode sider vist frem,” siger Anne Hjortshøj (S), formand for landdistriktsudvalget.
Hun understreger, at kommunen gerne ser ildsjæle i landsbyerne, som er villige til at tage initiativ og fremme deres områdes fordele. Det kan være en god idé for de lokale at gå sammen og henvende sig til kommunen, hvis de ønsker at få deres landsby med i markedsføringen.
”Vi kan godt bruge nogle ildsjæle. Det kan jo være, der sidder nogle, som har en rigtig fed idé,” tilføjer Anne Hjortshøj.
Tidligere succes med markedsføringskampagne
I 2019, da Randers Kommune gennemførte den første markedsføringskampagne for landsbyer, var der stor succes. Blandt andet blev der solgt alle byggegrunde i Uggelhuse, hvilket viser, at indsatsen havde stor effekt. Derfor er det også kommunen, der har valgt at fortsætte med markedsføringen af landsbyerne, og forvaltningen ser et stort potentiale i at bruge de samme metoder, som blev anvendt tidligere.
Anne Hjortshøj fortæller, at det er vigtigt at skabe opmærksomhed omkring det gode liv på landet og de mange fordele ved at bo i en landsby. Det er netop dette, der skal tiltrække nye borgere til de udvalgte områder.
Tre målgrupper i fokus
Markedsføringskampagnen vil især fokusere på at tiltrække tre målgrupper:
- Unge par uden børn, som er på udkig efter et nyt hjem og søger en mere rolig og naturskøn livsstil.
- Par med små børn, der søger rolige rammer og et stærkt fællesskab i et mindre samfund.
- Seniorer, som gerne vil realisere deres drøm om at bo på landet og samtidig have nem adgang til større byer.
Disse målgrupper er udvalgt, fordi de har et stort potentiale for at bidrage økonomisk og socialt til de landsbyer, de vælger at flytte til. Derudover har de stor betydning for det lokale fællesskab og kan hjælpe med at sikre en fortsat udvikling af landsbyerne.
Hvordan landsbyerne udvælges
For at blive en del af markedsføringskampagnen skal landsbyerne opfylde nogle kriterier. Blandt de vigtigste er et oplagt pendlerpotentiale til større byer som Aarhus, Aalborg, Randers, Silkeborg og Viborg. Desuden skal landsbyerne være naturskønne og have et levende byliv med aktiviteter og fællesskab, som tiltrækker både nye og nuværende borgere. Derudover skal der være en god mulighed for tæt samarbejde mellem beboerne og kommunen.
Et andet vigtigt kriterium for udvælgelsen af de tre landsbyer er tilgængeligheden af byggegrunde og boliger til salg. Hvis der er flere ledige boliger og byggegrunde, vil det øge landsbyens chance for at blive udvalgt, da dette gør det lettere for potentielle tilflyttere at finde et hjem.
Markedsføringskanalerne for kampagnen
For at nå ud til de rigtige målgrupper vil kommunen benytte flere forskellige markedsføringskanaler. Udover de eksisterende kanaler, der bruges til at markedsføre bosætning i Randers Kommune, vil der blive tilføjet nye, målrettede kanaler, der kan hjælpe med at nå de specifikke målgrupper. Disse kanaler kan inkludere TV, radio, sociale medier, trykte medier og annoncering på landsdækkende mediehjemmesider.
Det er vigtigt for kommunen, at de rette kanaler bliver valgt, så kampagnen kan ramme de ønskede målgrupper på den mest effektive måde.
Hvordan man kan få sin landsby med
Hvis du mener, at din landsby er en god kandidat til at blive en del af markedsføringskampagnen, opfordres du til at kontakte Randers Kommune. De ønsker at høre fra landsbyerne, og det er en fordel, hvis der er en god opbakning og samarbejde fra de lokale borgere.
Hvis du ønsker at vide mere eller bringe din landsby i spil, kan du skrive til Landdistriktsservice på landdistriktsservice@randers.dk.
Læs også: