Del på Facebook Print siden
Lørdag 23. april 2022 kl. 19:00
Af Carina Kondrup
Erik Bo Andersen ønsker Østbrolinjen behandlet
Erik Bo Andersen - Østbroen - ønsker Østbro linjen behandlet på Byrådsmødet den 25 april.
Sagsfremstilling
Erik Bo Andersen, Østbroen, har i mail af 6. april 2022 anmodet om byrådets behandling af en sag efter styrelseslovens § 11 således:
"Østbroen beder Byrådet om at vedtage:
at Østbrolinjen fra Hadsundvej til Udbyhøjvej, som indgår i VVM-redegørelsen fra 2008 og hvis linjeføring i forvejen er reserveret i gældende Kommuneplan 2021-2033, medtages som en naturlig del af fordebatten for etablering af en Øst/vest Ringborbindelse og som et klart alternativ til Ringboulevardens forlængelse.
Forbindelsen er ca. 3,6 km. og vil med samme meter pris som Ringboulevardens priser, anslå det at linjeføringen vil koste ca. 97 mio. kr.
Det anslås dog at prisen vil være billiger i anlæggelse pr. meter, da der ikke her er tale om vanskelige jordbundsforhold på plastisk ler, eller større terrænhævninger og støjforanstaltninger, idet der alene er tale om almindelige jordbundsforhold uden de store højdekvoter o.s.v.
Herudover skal der ikke ekspropriationer af gældende lokalplaner til boliger på den vestlige del af Dronningborg maskinfabrik eller der skal ske ekspropriationer til den Østlige del, hvor Agro´s internationale udviklingsafdeling er beliggende.
Resumé af vvm-redegørelsen hvor Østbro-linjen anbefales:
Samlet konklusion
Forklaring på s. 9 & 10
Alternativ 2+6 er mere regionalt orienteret, og vil kunne fungere som en ydre ringvej på lang sigt.
Alternativ 2 friholder eksisterende landsbyer for trafik, støjpåvirkningerne af eksisterende boligområder og landsbyer holdes på et absolut minimum, og barrierer for byudviklingen i det nordlige og østlige Randers er minimale.
Samtidig afskæres de rekreative områder ved Dronningborg ikke fra byen.
Områderne omkring Lem, Mejlby, Gimming og Harridslev samt mellem Dronningborg og den nye vej får et potentiale som fremtidige byvækstområder
Alt i alt er alternativ 2+6 den mest langtidssikrede løsning.
Alternativ 2+6 betragtes dermed som værende interessant at arbejde videre med.
Opsummeret på s. 20
Alternativet indebærer at:
• De eksisterende landsbyer friholdes for trafik.
• Støjgenerne for eksisterende boligområder og landsbyer holdes på et absolut minimum.
• Arealerne mellem Dronningborg og den nye vej får et potentiale som fremtidige byvækstområder – især arealet nord for Dronningborg idrætscenter.
• Der skabes ikke nye barrierer for byudviklingen i det nordlige og østlige Randers.
• Især områderne omkring Lem, Mejlby, Gimming og Harridslev opnår et øget potentiale for byudvikling.
• De rekreative områder ved Dronningborg afskæres ikke fra byen.
Endvidere står der på s. 21:
Hadsundvej - Udbyhøjvej Denne del af strækningen følge samme linjeføring som alternativ 2.
Strækningen fra Hadsundvej til Udbyhøjvej bør følge den nordlige grænse af N15, som følge Hadsund-banestien, og krydse forgreningen af N15, hvor den er smallest.
På denne måde sikres, at landskabet påvirkes mindst muligt og terrænet følges. Strækningen videreføres med tilstrækkelig afstand til Gimming, således at støjpåvirkningerne af landsbyen holdes på et absolut minimum.
Linjeføringen krydser Udbyhøjvej ved Gimmingvej. Den foreslåede linjeføring indebærer, at arealerne mellem Dronningborg og den nye vej får et potentiale som fremtidige byvækstområder – især arealet nord for Dronningborg idrætscenter.
Samtidig er barriererne for byudviklingen ved Dronningborg minimal, da den følger allerede eksisterende skel i landskabet på store dele af strækningen, og de rekreative områder ved Dronningborg afskæres ikke fra byen.
Især områderne omkring Lem, Mejlby, Gimming og Harridslev får et større fremtidigt potentiale for byudvikling, som følge af den enklere opkobling til det overordnede vejnet."
De i mailen vedhæftede dokumenter er vedlagt som bilag.
Bilag
VVM redegørelse -Ny forbindelse over Randers Fjord 2008
Kortbilag Alternativ 2 - VVM Redegørelse 2008
Randers
Erik Bo Andersen ønsker Østbrolinjen behandlet
RandersLørdag 23. april 2022 kl. 19:00
Byrådsmedlem Erik Bo Andersen - Østbroen |
Af Carina Kondrup
Erik Bo Andersen ønsker Østbrolinjen behandlet
Erik Bo Andersen - Østbroen - ønsker Østbro linjen behandlet på Byrådsmødet den 25 april.
Sagsfremstilling
Erik Bo Andersen, Østbroen, har i mail af 6. april 2022 anmodet om byrådets behandling af en sag efter styrelseslovens § 11 således:
"Østbroen beder Byrådet om at vedtage:
at Østbrolinjen fra Hadsundvej til Udbyhøjvej, som indgår i VVM-redegørelsen fra 2008 og hvis linjeføring i forvejen er reserveret i gældende Kommuneplan 2021-2033, medtages som en naturlig del af fordebatten for etablering af en Øst/vest Ringborbindelse og som et klart alternativ til Ringboulevardens forlængelse.
Forbindelsen er ca. 3,6 km. og vil med samme meter pris som Ringboulevardens priser, anslå det at linjeføringen vil koste ca. 97 mio. kr.
Det anslås dog at prisen vil være billiger i anlæggelse pr. meter, da der ikke her er tale om vanskelige jordbundsforhold på plastisk ler, eller større terrænhævninger og støjforanstaltninger, idet der alene er tale om almindelige jordbundsforhold uden de store højdekvoter o.s.v.
Herudover skal der ikke ekspropriationer af gældende lokalplaner til boliger på den vestlige del af Dronningborg maskinfabrik eller der skal ske ekspropriationer til den Østlige del, hvor Agro´s internationale udviklingsafdeling er beliggende.
Resumé af vvm-redegørelsen hvor Østbro-linjen anbefales:
Samlet konklusion
Forklaring på s. 9 & 10
Alternativ 2+6 er mere regionalt orienteret, og vil kunne fungere som en ydre ringvej på lang sigt.
Alternativ 2 friholder eksisterende landsbyer for trafik, støjpåvirkningerne af eksisterende boligområder og landsbyer holdes på et absolut minimum, og barrierer for byudviklingen i det nordlige og østlige Randers er minimale.
Samtidig afskæres de rekreative områder ved Dronningborg ikke fra byen.
Områderne omkring Lem, Mejlby, Gimming og Harridslev samt mellem Dronningborg og den nye vej får et potentiale som fremtidige byvækstområder
Alt i alt er alternativ 2+6 den mest langtidssikrede løsning.
Alternativ 2+6 betragtes dermed som værende interessant at arbejde videre med.
Opsummeret på s. 20
Alternativet indebærer at:
• De eksisterende landsbyer friholdes for trafik.
• Støjgenerne for eksisterende boligområder og landsbyer holdes på et absolut minimum.
• Arealerne mellem Dronningborg og den nye vej får et potentiale som fremtidige byvækstområder – især arealet nord for Dronningborg idrætscenter.
• Der skabes ikke nye barrierer for byudviklingen i det nordlige og østlige Randers.
• Især områderne omkring Lem, Mejlby, Gimming og Harridslev opnår et øget potentiale for byudvikling.
• De rekreative områder ved Dronningborg afskæres ikke fra byen.
Endvidere står der på s. 21:
Hadsundvej - Udbyhøjvej Denne del af strækningen følge samme linjeføring som alternativ 2.
Strækningen fra Hadsundvej til Udbyhøjvej bør følge den nordlige grænse af N15, som følge Hadsund-banestien, og krydse forgreningen af N15, hvor den er smallest.
På denne måde sikres, at landskabet påvirkes mindst muligt og terrænet følges. Strækningen videreføres med tilstrækkelig afstand til Gimming, således at støjpåvirkningerne af landsbyen holdes på et absolut minimum.
Linjeføringen krydser Udbyhøjvej ved Gimmingvej. Den foreslåede linjeføring indebærer, at arealerne mellem Dronningborg og den nye vej får et potentiale som fremtidige byvækstområder – især arealet nord for Dronningborg idrætscenter.
Samtidig er barriererne for byudviklingen ved Dronningborg minimal, da den følger allerede eksisterende skel i landskabet på store dele af strækningen, og de rekreative områder ved Dronningborg afskæres ikke fra byen.
Især områderne omkring Lem, Mejlby, Gimming og Harridslev får et større fremtidigt potentiale for byudvikling, som følge af den enklere opkobling til det overordnede vejnet."
De i mailen vedhæftede dokumenter er vedlagt som bilag.
Bilag
VVM redegørelse -Ny forbindelse over Randers Fjord 2008
Kortbilag Alternativ 2 - VVM Redegørelse 2008
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Randers