Er du klar til at se 17-årige bag rattet uden voksne i Randers?

24. august 2024
Er du klar til at se 17-årige bag rattet uden voksne i Randers?
Kreditering: Adobe Stock

Regeringens forslag om at lade 17-årige køre bil uden en voksen ledsager kan få en betydelig indflydelse på hverdagen for mange unge i Randers Kommune. For dem, der bor uden for byen, hvor offentlig transport ofte er begrænset, kan dette tiltag betyde øget mobilitet, fleksibilitet og frihed. Især i områder, hvor busserne kører sjældent, og hvor afstanden til skole, arbejde eller fritidsaktiviteter kan være stor, kan muligheden for selv at kunne køre bil gøre en stor forskel.

Mads Rørvig, administrerende direktør for Mobility Denmark, udtrykker glæde over forslaget og fremhæver bilens fleksibilitet:

“Bilen er et enormt fleksibelt transportmiddel, som er uundværlig for mange borgere i landdistrikterne. Samtidig har førersædet indtil nu kun været forbeholdt voksne, selvom der findes en stor gruppe af unge, der også har behov for at komme fra A til B. Det glæder vi os over, nu bliver lettere for de 17-årige.”

For mange unge i kommunen, hvor transportmulighederne uden for byens centrum kan være begrænsede, vil dette forslag kunne skabe nye muligheder. Bilen kan blive en vigtig brik i hverdagen, især når det kommer til at deltage i fritidsaktiviteter eller komme til og fra skole.

Men hvad tænker borgerne i Randers om denne ændring? Mens nogle måske ser det som en positiv udvikling, der giver de unge mere frihed og ansvar, kan andre være bekymrede over sikkerheden ved at lade 17-årige køre bil alene.

Mads Rørvig understreger, hvordan bilen kan være en nødvendig løsning i områder med begrænsede offentlige transportmuligheder:

“Når der i bestemte områder er mange timer mellem busserne, og der samtidig er så stor afstand mellem hjem og fritidsaktivitet, at man ikke lige hopper op på cyklen, er det vigtigt med åbenhed for nye løsninger. Det er oplagt at overveje, hvordan bilen her kan spille ind, fordi bilen kan opfylde visse behov, hvor andre transportmidler kommer til kort.”

Spørgsmålet er, om denne løsning passer til Randers’ behov og ønsker. Er det en nødvendighed, der tager højde for de unges transportudfordringer i landdistrikterne, eller er der risici, som bør overvejes grundigt? Forslaget kan få stor betydning for unge i Randers – både i forhold til deres frihed og det ansvar, der følger med at færdes på vejene.