Er der nok ladestandere til Danmarks stigende antal elbiler?

7. juli 2024

Læs mere om den lokale efterspørgsel på el her

Antallet af offentligt tilgængelige ladestandere i Danmark er steget markant, men spørgsmålet er, om det er nok til at følge med den stigende efterspørgsel efter elbiler. Ved udgangen af juni måned kunne knap 24.000 ladepunkter findes på Danmarkskortet, hvilket er 83 procent flere end sidste år. Hvor der ved begyndelsen af sommerferien sidste år var godt 13.000 offentligt tilgængelige ladepunkter i Danmark, er antallet siden vokset til 23.895. Det betyder, at der er næsten 11.000 flere steder i landet, hvor elbilen kan oplades, hvilket svarer til en stigning på 83 procent. Samtidig er antallet af lynladepunkter vokset til 3.212, hvilket svarer til en markant stigning på 182 procent sammenlignet med sidste år.

“De mange nye ladepunkter er godt nye for de danske elbilister, og særligt nu hvor mange har sommerferie og tager væk hjemmefra. De offentligt tilgængelige ladestandere er afgørende for, at det er nemt at lade elbilen ude og hjemme, og flere ladestandere bidrager dermed til, at elbilen bliver et attraktivt valg, når der skal anskaffes ny bil,” siger Kristine Vind, Konsulent i Mobility Denmark.

Ved udgangen af juni fandtes der i Danmark 261.474 elbiler. Det er 79 procent flere end i juni 2023. Det betyder, at antallet af ladepunkter er vokset mere end elbilbestanderen, hvilket betyder, at færre elbiler skal deles om hvert ladepunkt. Det resulterer i kortere ventetid ved ladestanderne og mere tilgængelig opladning for elbilisterne.

“Det er meget vigtigt, at opladning er let tilgængeligt, men derudover ligger også en vigtig politisk opgave i at sikre den nødvendige konkurrence på lademarkedet, så det er gennemsigtigt for forbrugerne. I sommerferien har mange brug for at benytte ladestandere udenfor bopælen og her kan det stadig være svært for nogle forbrugere at gennemskue, hvad der er den bedste og billigste løsning,” siger Kristine Vind, Konsulent i Mobility Denmark.

Med en stadig stigende elbilbestand er det afgørende, at infrastrukturen følger med. Men spørgsmålet er, om det nuværende antal ladestandere er tilstrækkeligt til at imødekomme fremtidens behov. Kan Danmark sikre, at opladning er både tilgængelig og økonomisk overkommelig for alle elbilister?