Nyheder

En fjerdedel af nyuddannede lærere i Østjylland forlader folkeskolen inden for fem år

Der er store geografiske forskelle på, hvor mange nyuddannede lærere der forlader folkeskolen hurtigt efter deres første ansættelse, viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Værst står det til i Byen København, mens Østsjælland ligger i den anden ende af skalaen.

En fjerdedel af nyuddannede lærere i Østjylland forlader folkeskolen inden for fem år
10. juni 2024
Af Redaktion

En ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, baseret på data fra Danmarks Statistiks registre, afslører en bekymrende tendens i Østjylland. Hele 24,2 procent af de nyuddannede lærere, der fik job i en folkeskole i Østjylland umiddelbart efter endt uddannelse i 2018, var ikke længere ansat i en folkeskole noget sted i landet fem år efter.

!function(){“use strict”;window.addEventListener(“message”,(function(a){if(void 0!==a.data[“datawrapper-height”]){var e=document.querySelectorAll(“iframe”);for(var t in a.data[“datawrapper-height”])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data["datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();

På landsplan havde 23,7 procent af de nyuddannede lærere forladt folkeskolen igen efter fem år, mens København har den højeste afgang med 31,3 procent. Østsjælland har den laveste afgang blandt de 11 landsdele, med kun 15,6 procent af de nyuddannede lærere, der forlader folkeskolen inden for fem år.

“For mange nyuddannede lærere forlader folkeskolen efter bare få år. Det er et problem for vores skolebørn. Men tallene viser også, at der er store geografiske forskelle,” siger Emilie Damm Klarskov, analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Hun understreger vigtigheden af at adressere dette problem gennem målrettede indsatser. Der er fokus på problemet fra kommunernes side, og Danmarks Lærerforening har foreslået, at nyuddannede lærere får støtte via en mentor- eller støtteordning, når de starter i arbejde. Det er utrolig fornuftigt at lave nogle indsatser for at give flere unge lærere en bedre start på arbejdslivet, tilføjer Klarskov.

Analysen tager udgangspunkt i de nyuddannede læreres første ansættelsessted og peger på behovet for øget støtte og bedre arbejdsvilkår for nye lærere. I Østjylland er det tydeligt, at en ekstra indsats er nødvendig for at fastholde de nye lærere og sikre en stabil lærerstab i folkeskolerne.

Denne udfordring kræver opmærksomhed fra både lokale og nationale aktører for at forbedre lærernes arbejdsmiljø og give dem de bedste betingelser for en lang og tilfredsstillende karriere i folkeskolen.

/ritzau/

Debatindlæg: Gudenåen fortjener at løbe frit – hvad med Norlys’ ansvar?

Læs også: Debatindlæg: Gudenåen fortjener at løbe frit – hvad med Norlys’ ansvar?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev