Nyheder
Elbiler på juleferie: En udfordring med ladestandere på tværs af landet
Med julen lige om hjørnet står mange danskere over for en potentiel udfordring, når de pakker elbilen og sætter kurs mod sommerhuset eller familiehjemmet. Selvom antallet af ladestandere næsten er fordoblet i år, vokser mængden af elbiler hurtigere.
En rapport fra Danmarks Statistik afslører en stigning på hele 75 procent i antallet af elbiler siden november sidste år. Men den tilhørende infrastruktur halter efter, hvilket kan medføre køer og forsinkelser ved ladestationerne netop når juletrafikken topper. I gennemsnit står der nu 12,45 elbiler klar til at dele én ladestander, men disse tal dækker over store variationer imellem landets kommuner. På Samsø deles kun 2,9 biler om en stander, mens Allerød kommune må finde sig i, at 109,3 elbiler skal deles om én.
Ikke kun en juledagsudfordring
Problemet opstår dog ikke kun i julekaoset. Mange elbilejere uden private ladestandere, især dem i byområder med etageejendomme, er afhængige af det offentlige netværk året rundt. Det kan være en bekymring i dagligdagen, hvis der ikke er tilgængelige faciliteter. Diskussionen om en ‘laderet’ i boligforeninger er derfor begyndt at få opmærksomhed, lignende systemer er allerede i brug i Norge. Her kræver man, at boligforeninger arbejder aktivt på at få ladestandere installeret, eventuelt med offentlig støtte.
Kommunerne i fokus
Transportministeriet har sat et mål om maksimalt 10 elbiler per offentlig ladestander. Hvilke kommuner der har flest elbiler pr. ladestander, er nu i fokus. For eksempel topper kommuner som Allerød og Favrskov listen, hvor adgangen til ladere er en større udfordring.
Med den rivende udvikling i elbilsalget og den laggende infrastruktur, bliver det en spændende rejse at følge, hvordan infrastrukturen tilpasser sig denne transportrevolution.