Kultur

Eftermæle i Randers: Kampagne minder os om at efterlade guld – ikke skrald

Hvad vil du efterlade til fremtiden – plastik, cigaretskod eller måske noget, vi kan være stolte af? En ny kampagne i Randers sætter fokus på affald i naturen og stiller et tankevækkende spørgsmål: Hvad skal fremtidens arkæologer finde, når de graver vores tid frem?

Eftermæle i Randers: Kampagne minder os om at efterlade guld – ikke skrald
Affaldskampagnen Eftermæle (foto: Randers Kommune/Museum Østjylland)
Rikke Lund
Af Rikke Lund 17. juni 2025

En opfordring til omtanke i naturen

Hvad efterlader vi egentlig til fremtidens generationer? Er det rustne dåser og brugte mundbind – eller fortællinger om kreativitet og kultur?

Det er det spørgsmål, Randers Kommune stiller i samarbejde med Museum Østjylland i den nye kampagne Eftermæle. Kampagnen er sat i gang for at få os alle til at tænke os bedre om, når det gælder affald i naturen – og hvad det siger om os som samfund.

Ifølge formand for teknik og miljøudvalget, Frank Nørgaard, er det nødvendigt med en ændring i adfærden:

“Jeg ved, at der er rigtig mange, der er gode til at rydde op efter sig og bruge skraldespanden, men jeg ser stadig engangsplastik og andet skrald efterladt i by-, park- og naturmiljø.”

Fremtidens fund: Plastik eller kultur?

Museum Østjylland er med i kampagnen for at sætte fokus på, hvordan vores efterladenskaber i dag kan blive en del af fremtidens udstillinger – og måske ikke på den mest flatterende måde.

Museumschef Jesper Bækgaard udtaler:

“Kampagnen rammer en vigtig pointe: Hvad vi smider i dag, kan ende som fremtidens fund. Og det siger jo noget om, hvem vi er.”

Museet er vant til at præsentere guldfund, oldsager og middelaldergenstande. Men hvad nu hvis det, vi efterlader, blot er rustne energidrikdåser og cigaretskod?

“En rusten energidrikdåse ville i sandhed være en trist repræsentant for vores tid,” tilføjer Jesper Bækgaard.

Plakater, plakater og plakater

Kampagnen Eftermæle rulles ud i uge 25 og 26 og kan opleves på byens infoskærme, sociale medier og i lokalaviser. Plakaterne viser kontrasten mellem smukke historiske fund og nutidens affald – og spørger direkte: Hvad vil du efterlade til fremtiden?

Frank Nørgaard håber, at det kan sætte refleksion i gang:

“Har vi virkelig lyst til at udstille tomme rustne dåser ved siden af Auningkvinden?”

Kampagnen skal både inspirere og opfordre til handling. Budskabet er klart: Brug skraldespanden, tag dit affald med hjem – og hjælp med at give Randers et eftermæle, vi kan være stolte af.