Det kører for hospitalerne

9. december 2009

Undersøgelsen skal bruges til at udvikle kvaliteten på hospitalerne. Ud af 19 landsdækkende spørgsmål ligger Region Midtjylland som den eneste over landsgennemsnittet i tilfredshed på alle spørgsmål på nær ét, hvor tilfredsheden svarer til landsgennemsnittet. “Det glæder mig selvfølgelig, at vores patienter giver så gode tilbagemeldinger. Det er også fortjent, for jeg ved hospitalerne gør…

Undersøgelsen skal bruges til at udvikle kvaliteten på hospitalerne.

Ud af 19 landsdækkende spørgsmål ligger Region Midtjylland som den eneste over landsgennemsnittet i tilfredshed på alle spørgsmål på nær ét, hvor tilfredsheden svarer til landsgennemsnittet.

“Det glæder mig selvfølgelig, at vores patienter giver så gode tilbagemeldinger. Det er også fortjent, for jeg ved hospitalerne gør et stort arbejde for at give patienterne en god oplevelse”, siger formand for Regionsrådet for Region Midtjylland, Bent Hansen (S).

Men samtidig minder han om, at LUPen først og fremmest skal bruges til at gøre kvaliteten på hospitalerne endnu bedre.

Konkrete pejlemærker
Som eksempel peger Bent Hansen på, at 20 procent af patienterne ikke oplever, de har en kontaktperson, der har et særligt ansvar for patientens forløb.

“Selv om vi også her ligger over landsgennemsnittet, er det jo ikke godt nok, når hver femte patient ikke oplever, de har en kontaktperson. Slet ikke når undersøgelsen samtidig viser, at patienter der har en kontaktperson oplever et bedre forløb. På den måde giver undersøgelsen os noget konkret at arbejde med, og når den bliver gentaget næste år, kan vi se, om det vi har gjort, har hjulpet”, siger han.

Når Region Midtjylland følger op på resultaterne i LUPen gennem planlagte møder med hospitalerne, vil spørgsmålet om kontaktpersoner sandsynligvis være et konkret pejlemærke.

Nyttig gentagelse
Det er 5. gang at patienternes oplevelse af opholdet på hospitalerne bliver målt på landsplan. Dog er undersøgelsen denne gang noget anderledes end de foregående gange. Men netop gentagelsen er guld værd for arbejdet med at udvikle kvaliteten. Det kan oversygeplejerske Lisbeth Kjær Lagoni på Onkologisk Afdeling D på Århus Universitetshospital, Århus Sygehus, tale med om.

“For nogle år siden blev vi gennem patienttilfredshedsundersøgelsen opmærksomme på, at patienterne følte, der var dårlig kommunikation mellem læge og patient. Det førte til, at der blev oprettet kurser i kommunikationstræning for personalet. Og det har hjulpet. Det kunne vi se på resultaterne i den næste undersøgelse”, fortæller hun.

Kilde: Region Midtjylland

Læs også “Patienter lades i stikken” – KLIK her.

Du kan tilmelde dig Byen.nu’s nyhedsbrev her på siden til højre.