Del på Facebook Print siden
Torsdag 18. februar 2021 kl. 13:00
Poul Rubach, Harridslev, Bestyrelsesmedlem i Radikale Venstre
Nu ser det endelig ud til, at der etableres en cykelsti fra Mejlby til Hald, hvilket er godt for trafiksikkerheden, mindre CO2 udslip og som et generelt sundhedsfremmende tiltag. Nu er der mulighed for at flere vælger cyklen frem for bilen.
Hvorfor gik der omkring 63 år, før der skete noget?
Jeg var selv til valgmøde i Hald forsamlingshus som byrådskandidat for 'Radikale Venstre' i oktober 2017 sammen med andre partier forud for kommunalvalget. Den lille – og landets højst beliggende - landsby havde fået folk af huse og mødte som vanligt talstærk op til politisk møde.
Under emnet "spørgsmål til kandidaterne" var der en ældre medborger, der undrede sig over den manglende cykelsti, når nu den var blevet lovet i 1955, hvor amtet anlagde kørebanen og havde indkøbt jord til netop cykelstier.
Samtlige politiske kandidater var total ukendte med dette løfte, og ville grave i gamle politiske papirer. Det var ikke så let, for amterne – som er lagt sammen 1970 og opløst i 2007 – ejede dengang Hadsundvej. Nu er det statens ejendom.
Som en del af den grønne omstilling er det lykkedes regeringen og støttepartierne - som Radikale er en del af - at finde pengene til mange cykelprojektet i landet.
Det er mit håb - og det vil 'Radikale Venstre' arbejde for – at partierne/listerne her i Randers kommune fremover vil afsætte betydelige beløb til cykelstier. Hvis vi virkelig ønsker den yngre generation op på cyklen, er minimumskravet at der er sikre skoleveje, så transportvalget bliver cyklen, hvis ikke andre faktorer umuliggør det.
Når først børn bliver vant til cykeltransport, vil den gode vane følge dem op i voksenlivet.
Skriv din kommentar:
Debat
Den længe ventede cykelsti til Hald.
DebatTorsdag 18. februar 2021 kl. 13:00
Stemningsbillede |
|
Nu ser det endelig ud til, at der etableres en cykelsti fra Mejlby til Hald, hvilket er godt for trafiksikkerheden, mindre CO2 udslip og som et generelt sundhedsfremmende tiltag. Nu er der mulighed for at flere vælger cyklen frem for bilen.
Hvorfor gik der omkring 63 år, før der skete noget?
Jeg var selv til valgmøde i Hald forsamlingshus som byrådskandidat for 'Radikale Venstre' i oktober 2017 sammen med andre partier forud for kommunalvalget. Den lille – og landets højst beliggende - landsby havde fået folk af huse og mødte som vanligt talstærk op til politisk møde.
Under emnet "spørgsmål til kandidaterne" var der en ældre medborger, der undrede sig over den manglende cykelsti, når nu den var blevet lovet i 1955, hvor amtet anlagde kørebanen og havde indkøbt jord til netop cykelstier.
Samtlige politiske kandidater var total ukendte med dette løfte, og ville grave i gamle politiske papirer. Det var ikke så let, for amterne – som er lagt sammen 1970 og opløst i 2007 – ejede dengang Hadsundvej. Nu er det statens ejendom.
Som en del af den grønne omstilling er det lykkedes regeringen og støttepartierne - som Radikale er en del af - at finde pengene til mange cykelprojektet i landet.
Det er mit håb - og det vil 'Radikale Venstre' arbejde for – at partierne/listerne her i Randers kommune fremover vil afsætte betydelige beløb til cykelstier. Hvis vi virkelig ønsker den yngre generation op på cyklen, er minimumskravet at der er sikre skoleveje, så transportvalget bliver cyklen, hvis ikke andre faktorer umuliggør det.
Når først børn bliver vant til cykeltransport, vil den gode vane følge dem op i voksenlivet.
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Debat