Alarm 112
Debatindlæg: Skal ambulancerne også kører med post?
Det er igen blevet påpeget, at der er problemer med responstiderne for ambulancerne i visse områder af Danmark. I en tid med manglende ambulancepersonale, ønsker Reddernes Fagforening at bruge ambulanceressourcerne mere optimalt end i dag. For der findes løsninger der kan implementeres meget hurtigt for at optimere responstiderne.
Af: Martin Nielsen, Chefkonsulent, Reddernes Fagforening
I Reddernes Fagforening har vi noteret os en stigende bekymring i visse områder af Danmark ift. ambulancernes responstider. Vi forstår fuldt ud denne bekymring, for det er aldrig rart at vente på den hjælp man jo helst så var der omgående.
Imidlertid er der i dag en udfordring med at man har mange ledige stillinger i ambulancetjenesten der ikke besættes da mange ambulancereddere desværre ikke bliver i branchen. Dette har vi italesat før, og selv om fleksibilitet i ansættelsen, og ordentlige arbejdsforhold er hjerteblod for os, skal dette ikke være temaet for dette oplæg. Derimod ønsker vi at komme med nogle modeller for hvordan man politisk hurtigst muligt kan effektivisere ambulancetjenesten, så rette patient får rette hjælp til rette tid.
Reddernes Fagforening ser ambulancetjenestens kerneopgave som at redde flest mulige liv, lindre mest mulig smerte, og aflaste det øvrige sundhedsvæsen mest muligt. Transportdelen har tidligere været en meget væsentlig del af ambulancetjenesten, og naturligvis transporterer vi fortsat patienter til og mellem sygehuse, når der er behov for behandling eller sundhedsfaglig overvågning under transporten.
Regionerne har dog også valgt, måske mest af historiske årsager, at ambulancerne også skal forestå en del af opgaven med at transportere patienter uden behandlings- eller overvågningsbehov mellem sygehuse eller typisk til hjemadressen efter endt behandling. Denne opgave, i branchen benævnt ”D-kørsler” deles med de såkaldte liggende-sygetransportberedskaber, der modsat ambulancerne bemandes med 2 såkaldte ST-reddere. Den væsentlige forskel er, at hvor en ambulance som udgangspunkt er bemandet med mindst to ambulancebehandlere der hver har en uddannelse på 4 år og 7 måneders varighed. Omvendt er kravet for at være ST-redder at man har et kursus på 20 dage.
Derfor er Reddernes Fagforenings holdning at de patienter der kan transporteres i en såkaldt liggende sygetransport intet har at gøre i en ambulance. I den ideelle verden så vi derfor gerne at man fuldstændig standser brugen af ambulancer til D-kørsler, da ambulancernes kerneopgave som tidligere beskrevet bør være at bringe rette behandling til rette patient til rette tid. Vi ved at ambulancebehandlere og paramedicinere bestemt ikke ser sig selv som ”for fine” til at køre disse D-ture, men i en tid med mangel på ambulancepersonale skal vi som samfund alvorligt overveje om hvordan vi bruger vores begrænsede ressourcer bedst muligt. For principielt set kunne ambulancerne da også køre ud med posten imellem turene, men det findes der bedre egnede ressourcer til, og det samme gælder D-kørsler, hvor vores dygtige ST-reddere hurtigt kan uddannes og aflaste ambulancetjenesten mest muligt.
Vi anerkender at der i dag allerede anvendes flere liggende sygetransportberedskaber, men vi mener det er på tide at tage skridtet fuldt ud, til gavn for det samlede beredskab. Vi håber derfor at de nye regionsråd vil gribe denne meget hurtigt implementerbare løsning som noget af det første efter regionsrådsvalget.
Dette er et debatindlæg, en pressemeddelelse eller et læserbrev, der afspejler skribentens personlige holdning. Vi byder alle synspunkter velkommen, så længe de overholder straffeloven og presseetiske retningslinjer. Har du en mening, du gerne vil dele? Send den til os!
Læs også: