Forbruger
Debat om blokering af sociale medier i Randers’ folkeskoler
Der er opstået en debat i Randers Kommune om brugen af sociale medier i skolernes netværk. En beslutning, der kunne ændre hverdagen for mange elever i kommunens folkeskoler, er nu blevet mødt med delte meninger i skole- og uddannelsesudvalget.
Mogens Nyholm fra Radikale Venstre har anmodet om af få en sag behandlet i skole- og uddannelsesudvalget og byrådet omkring at følge Københavns Kommunes eksempel, hvor sociale medier, gaming og shopping er blevet blokeret under skoletid. Ideen er at beskytte eleverne mod de potentielt skadelige virkninger af sociale medier og sikre, at skolebørns trivsel og læring ikke bliver negativt påvirket. Men forslaget mødte modstand i udvalget, hvor de fleste medlemmer stemte imod, idet de argumenterede for, at initiativet skulle komme fra skolerne selv.
Kontroversen og potentialet
Der er bekymring blandt nogle politikere og forældreråd over, hvordan sociale medier kan påvirke de unges mentale helbred og deres fokus i skolen. Det har fået flere til at overveje, om en større regulering er nødvendig. Modstandere af forslaget påpeger dog, at de eksisterende internetfiltre allerede blokerer for mange uønskede indholdskategorier, og at sociale medier har potentialet til at støtte nogle læringsaktiviteter, især under projektuger.
Forvaltningen bemærker, at en yderligere blokering vil kræve en dybdegående evaluering af konsekvenserne for det faglige arbejde. En ensartet implementering på alle skoler vil også være en udfordring, der kræver nøje overvejelse.
Hvad bliver det næste?
Selvom dette forslag ikke gik igennem i første omgang, har det skabt en diskussion, som sandsynligvis vil fortsætte. Det kan blive aktuelt at tage spørgsmålet op i både Randers Fælleselevråd og Skolerådet, hvor elevernes perspektiver kan få en central plads. Hvordan Randers’ skoler vælger at navigere denne problemstilling, vil være afgørende for fremtidens skolepolitik i kommunen. Uanset hvad, er det klart, at spørgsmålet om sociale mediers rolle i uddannelsessektoren kun vil blive mere presserende i de kommende år.