Forbruger
Danskernes krav: Stop digital markedsføring af junkfood til børn
Børn og unge i Randers, som andre steder i landet, udsættes dagligt for markedsføring af usunde fødevarer. Dette sker især gennem digitale medier og sociale platforme, hvor reklamer for sukkerholdige drikke og snacks er allestedsnærværende. Influencers, der promoverer disse produkter, har fået massiv kritik, og mange forældre i Randers er bekymrede for deres børns sundhed.
Erhvervsminister Morten Bødskov har taget initiativ til at drøfte problematikken med både influencere og fødevareproducenter. Flere lokale politikere i Randers har også ytret støtte til strammere regler for markedsføring, idet overvægt blandt børn og unge er stigende. En undersøgelse foretaget af Epinion for Kræftens Bekæmpelse viser, at over halvdelen af respondenterne, herunder borgere fra Randers, ønsker et totalt forbud mod markedsføring af usunde fødevarer på digitale medier.
Forældrenes ansvar og samfundets rolle
Mange i Randers mener, at det ikke kun er forældrenes ansvar at beskytte deres børn mod denne type markedsføring. Peter Dalum fra Kræftens Bekæmpelse understreger behovet for en strukturel tilgang. Han foreslår udviklingen af en ernæringsprofil, der kan regulere, hvilke fødevarer der må markedsføres til børn og unge, baseret på deres indhold af sukker, fedt og salt.
Op til 80 pct. af den markedsføring, som børn og unge ser, viser usunde fødevarer. Forældre i Randers opfordres til aktivt at støtte Kræftens Bekæmpelses kampagne ’Ser du, hvad dit barn ser?’ for at fremme en strammere markedsføringslov.
Overvægtens konsekvenser i Randers
Problemet med overvægt er ikke kun et fysisk sundhedsproblem men påvirker også børns sociale liv og trivsel i Randers. Overvægt kan føre til langvarige helbredsmæssige og psykosociale konsekvenser. Der er derfor en bred opbakning blandt Randers’ borgere til politiske tiltag, der kan begrænse børn og unges eksponering for markedsføring af usunde fødevarer, og dermed forbedre fremtidige sundhedsudsigter for børn og unge i byen.
Hvordan vil du beskytte dine børn mod junkfood-reklamer? Deltag i debatten og del dine tanker på vores sociale medieplatforme.
LÆS OGSÅ: Mere end halvdelen af befolkningen lever med overvægt – kender du Adipositasforeningen?