Årets største shoppingdag, Black Friday, nærmer sig, og Danmark forbereder sig på endnu en forbrugsfest. Dog viser de seneste prognoser, at danskerne er blevet væsentligt mere mådeholdende, når det kommer til deres økonomi. Dansk Erhverv estimerer, at danskerne i år vil bruge omkring 3,4 mia. kr. på Black Friday, hvilket er en nedgang på 20-25% i forhold til 2022. En stærk indikation på, at danskernes forbrugsvaner er under forandring. Det rejser naturligt også spørgsmål om, hvordan julehandlen vil forme sig i år.
Julehandel i skyggen af forbrugsnedgang
Black Friday er ikke kun en dag med vilde tilbud, det er for mange også startskuddet til årets julehandel. Traditionen tro køber mange årets første julegaver på denne dag, og i jagten på den perfekte gave har digitale ønskelister for længst erstattet papir og blyant. Især Ønskeskyen har i de seneste år stået stærkt som danskernes foretrukne digitale ønskeliste med over 2 millioner brugere alene i Danmark (kilde: Ønskeskyen). Den digitale platform har ikke kun gjort det lettere for folk at udveksle ønsker, men sikrer også, at gaverne rammer plet, hver gang.
De skiftende forbrugsmønstre har dog også skabt grobund for nye spillere. En af disse spillere er den danskudviklede ønskeliste app Cupio, der med en ny funktion adskiller sig fra konkurrenterne.
Dæmpet forbrug blev inspiration til ny dansk ønskeliste app
Cupio, der er udviklet af barndomsvennerne 29-årige Frederik Olesen og 32-årige Christian Hartvig, har på rekordtid tiltrukket tusindvis af danske brugere. Det unikke ved Cupio er dens automatiske prissammenligning på over 2,5 millioner produkter, hvilket ifølge egne tal fra Cupio resulterer i en gennemsnitlig besparelse på 20% per ønske. En besparelse, der ofte omsættes til større gaver, til glæde for både giver og modtager.
Hvor andre digitale ønskelister dog har fokus på særlige lejligheder, tager Cupio skridtet videre. Christian Hartvig, medstifter af Cupio, udtaler:
“Da vi lancerede Cupio sidste år under en periode med rekordhøj inflation og dæmpet forbrug, ønskede vi at skabe mere end bare en traditionel ønskeliste app. Vores prissammenligningsfunktion virker året rundt, hvilket gør Cupio velegnet til både særlige lejligheder som jul, fødselsdag og bryllup, men i lige så høj grad også til alt det, vi går og ønsker os i dagligdagen.”
At Cupio er en seriøs spiller, understreges gennem samarbejdet med store internationale brands som Nike, Sephora og Samsung. Med Cupio-appen har de to unge iværksættere skabt en platform, hvor brugerne ikke kun kan spare penge ved direkte køb, men også ved at optjene point, der kan veksles til eksklusive rabatkoder.
Black Friday er blevet en indikator for dansk økonomi
Traditionelt set har Black Friday været synonymt med tilbudsjagt og rekordstore salgstal, men årets Black Friday tegner på mange måder til at blive anderledes end tidligere år. Dagen er blevet en indikator for, hvordan danskernes indkøbsvaner udvikler sig. Ønskeliste apps som Ønskeskyen og Cupio giver forbrugerne mulighed for at navigere i dette forandrede landskab og skabe en mere bevidst og målrettet julehandel.
Med en stigende bevidsthed om forbrugernes rolle i samfundet er det tydeligt, at danskerne nu i højere grad handler med både omhu og omtanke selv når det kommer til årets største shoppingbegivenhed.