Annonce
Del på Facebook   Print siden

Danskerne er skeptiske overfor elbiler

Danmarkidag
Søndag 9. august 2020 kl. 08:00

Danskerne er skeptiske overfor elbiler

Elbilen er endnu ikke et attraktivt valg, når vi anskaffer os en ny bil, viser en undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA. Barrierer som pris, batterilevetid og manglende ladestandere står i vejen.

Prisen skal ned, batteriet skal leve længere, og så skal der være en overflod af tilgængelige ladestandere, før vi er klar til at kaste penge efter en elbil. Det er konklusionen i en ny befolkningsundersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA. I undersøgelsen har 2.000 danskere svaret på, hvor stor sandsynligheden er for, at de ville vælge en elbil, hvis de skulle anskaffe sig en ny bil. Kun 13 pct. svarer, at de ville vælge en elbil. De adspurgte i undersøgelsen peger på, at barrierer som pris, mangel på ladestandere og batterilevetid gør, at de ikke ser elbilen som en et oplagt valg.

»En omstilling af den danske transportsektor er nødvendig for at reducere vores klimabelastning, og her skal elbilerne bidrage som en del af løsningen. Vi bliver nødt til at gøre det attraktivt for folk at vælge en elbil, når de skal anskaffe sig en ny bil. Derfor haster det også med, at politikerne sætter skub i tiltagene, der skal gøre det nemmere og billigere at vælge en elbil,« siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for IDA.

Godt 2 ud af 3 af de adspurgte i undersøgelsen peger på, at elbilerne endnu er for dyre. Mens vi vælter os i klimahandleplaner for andre sektorer som affald og energi, er anbefalingerne fra Elbilskommissionen lige på trapperne, som har til opgave at komme med anbefalinger til, hvordan den grønne omlægning af den danske bilpark skal foregå. Kommissionen skal netop også kigge på afgiftssporet.

»Vi bliver nødt til at kigge på en eller anden form for afgiftsfritagelse, så en elbil bliver et mere naturligt valg for flere. Jeg ser også gerne, at man kom med et afgiftsregime, der gælder de næste 10 år, så der bliver skabt en vis tryghed for bilkøbere og -sælgere om afgifterne på alle biltyper. Hvis elbilerne skal være afgiftsfrie, så må politikerne finde en anden måde at finde de penge, som benzin- og dieselbiler hvert år bidrager med til statskassen,« siger Thomas Damkjær Petersen.

Ifølge beregninger fra IDA bør Danmark forbyde salget af nye benzin- og dieselbiler allerede fra 2022, hvis transportsektoren skal bidrage tilstrækkeligt til en CO2-reduktion på 70 procent i 2030, som er nedfældet i den klimalov, der blev vedtaget af Folketinget sidste år.



© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Danmarkidag

God udsigt: God investering eller dyr affære?
God udsigt: God investering eller dyr affære?
Danmarkidag
Sådan gør du dit sommerhus klar til foråret
Sådan gør du dit sommerhus klar til foråret
Danmarkidag
Forpjuskede ræve: Sådan tjekker du, om det er skab
Forpjuskede ræve: Sådan tjekker du, om det er skab
Danmarkidag
Påsken kan være livsfarlig for dine kæledyr - tips til en kæledyrs-sikker påskeferie
Påsken kan være livsfarlig for dine kæledyr - tips til en kæledyrs-sikker påskeferie
Danmarkidag
Rekordmange biler skulle trækkes fri i vinteren 23/24
Rekordmange biler skulle trækkes fri i vinteren 23/24
Danmarkidag
Pas på i haven: Eksplosion i antal skader
Pas på i haven: Eksplosion i antal skader
Danmarkidag
If tilbyder ansatte at udskifte helligdage for at kunne fejre egne traditioner
If tilbyder ansatte at udskifte helligdage for at kunne fejre egne traditioner
Danmarkidag
Husk sommertid på søndag og undgå en hilsen fra P-vagten
Husk sommertid på søndag og undgå en hilsen fra P-vagten
Danmarkidag
Nu er det tid: Gør bilen forårsklar
Nu er det tid: Gør bilen forårsklar
Danmarkidag
Kriminalforsorgen målretter indsats mod partnerdrab og partnervold
Kriminalforsorgen målretter indsats mod partnerdrab og partnervold
Danmarkidag
Tilbudsaviser og magasiner m.m:
Regionale nyheder