Nyheder

Danmarks Lærerforening advarer: Alt for mange lærere uden uddannelse

Andelen af undervisere i folkeskolen uden en læreruddannelse er steget markant det seneste årti. I 2013 var det 12 procent, mens tallet i 2023 er nået op på 20 procent. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), udarbejdet for Danmarks Lærerforening.

Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 9. september 2025

Analysen peger også på, at flere af de ansatte kun har en gymnasial uddannelse som højeste fuldførte uddannelse. I 2010 gjaldt det fire procent, mens andelen i 2023 er vokset til ti procent.

Danmarks Lærerforening: En uholdbar udvikling

Formanden for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, ser med stor bekymring på udviklingen.

”Det er helt uholdbart, at så mange af dem, der skal sørge for vores børns uddannelse, selv ingen uddannelse har. Vi ved, at læreren er nøglen til at sikre både trivslen og elevernes udbytte af undervisningen. Det er kun blevet en mere og mere kompleks opgave at undervise i folkeskolen, og det kræver en læreruddannelse at stå med det ansvar,” siger han.

Han peger på, at udfordringen ikke kan løses alene ved rekruttering, men også kræver bedre rammer for både nye og erfarne lærere.

Behov for investering i arbejdsvilkår

Ifølge Gordon Ørskov Madsen er vejen frem at styrke lærerprofessionen og skabe bedre vilkår, så lærere i højere grad fastholdes i folkeskolen.

”Elevernes undervisningsmiljø og lærernes arbejdsmiljø er to sider af samme mønt, og det er vi nødt til at investere mere i. Lige nu er den absolut største udfordring i folkeskolen inklusionsopgaven, som presser lærernes psykiske arbejdsmiljø og elevernes udbytte af undervisningen. Der skal sættes langt hurtigere ind med den nødvendige støtte og vi skal have flere uddannede lærere ind i undervisningen, hvis vi på skolerne skal kunne lykkes med opgaven,” understreger han.

Store lokale forskelle

Analysen fra AE viser desuden markante geografiske forskelle. Særligt på Sjælland er udfordringen tydelig, hvor det i flere kommuner er hver tredje lærer, der ikke har en læreruddannelse.

”Lokalt ser vi nogle tal, der ligger skyhøjt. Der ligger et stort ansvar ude i kommunerne for at gøre en målrettet indsats for at tiltrække og fastholde uddannede lærere til undervisningen, som jo faktisk – og med rigtig god grund – er et krav i folkeskoleloven,” siger Gordon Ørskov Madsen.