Erhverv

Danmarks første batteritog klar til at skrive transporthistorie

Om få dage ruller Danmarks første batteritog ud på skinnerne i Vestjylland. Trafikstyrelsen har godkendt de miljøvenlige tog, der markerer et historisk vendepunkt for dansk kollektiv transport og baner vejen for en grønnere fremtid.

Redaktion
Af Redaktion 12. juli 2025

Historisk milepæl på skinnerne

En ny æra for dansk transport begynder mandag den 14. juli, når de første batteridrevne tog sætter kursen mod Thyborøn. Efter måneder med grundig prøvning og sikkerhedstjek har myndighederne nu givet grønt lys til, at passagerer kan opleve fremtidens togkørsel på egen krop.

Midtjyske Jernbaner bliver pionerer i dansk sammenhæng, når deres to første batteritog begynder at betjene strækningen mellem Vemb og Thyborøn på Lemvigbanen. Det markerer ikke bare en teknologisk nyskabelse, men også et vigtigt skridt mod en mere bæredygtig transportsektor.

Sikkerhed i højsædet

Vejen til godkendelse har krævet særlig omhu fra Trafikstyrelsens side. De nye bakteritog adskiller sig markant fra de traditionelle dieseltog, som indtil nu har domineret de danske skinner. Teknologien, der hidtil primært har været afprøvet i Tyskland, har nu bevist sin værdi under danske forhold.

Kontorchef Laura Meyer Harrison fra Trafikstyrelsen fremhæver, at arbejdet med de nye tog har været en særlig udfordring for styrelsen, da det er første gang, denne type tog skal godkendes i Danmark. Samarbejdet mellem alle parter har dog ført til et tilfredsstillende resultat.

Grøn fremtid på skinnerne

Transportminister Thomas Danielsen ser batteritogenes ankomst som et tegn på, at dansk transport bevæger sig i den rigtige retning. Midtjyske Jernbaner har ifølge ministeren igen vist deres evne til at være på forkant med udviklingen og har i tæt samarbejde med myndighederne sikret, at denne milepæl nu bliver til virkelighed.

Direktør Martha Vrist fra Midtjyske Jernbaner udtrykker stolthed over at være den første jernbanevirksomhed i Danmark, der kan tilbyde moderne batteritog til passagererne. Hun ser et betydeligt potentiale i teknologien og ser frem til at være med til at udnytte de muligheder, den byder på.

Fremtidens togpark på vej

De to første batteritog er blot begyndelsen på en større transformation. Når de store ladeanlæg ved Lemvig, Holstebro og Skjern står færdige i løbet af efteråret, vil Midtjyske Jernbaner gradvist indføre alle syv batteritog i deres drift. Samtidig vil de gamle dieseltog blive udfaset, hvilket markerer et definitivt skift til mere miljøvenlig transport.

De nye Siemens Mireo Plus B-tog imponerer med deres tekniske specifikationer. Med en opladningstid på blot 15 minutter fra 20 til 100 procent og en rækkevidde på op til 120 kilometer per opladning, viser de, at batteriteknologi nu er moden til regelmæssig passagerdrift. Togene kan køre op til 140 kilometer i timen og har plads til 127 siddende og 155 stående passagerer.

Sikkerhedssystemet ETCS version 3.6 overvåger og kontrollerer kontinuerligt togets hastighed og bevægelse. Systemet kan automatisk bremse toget, hvis det ved en fejl kører forbi et stopsignal, hvilket sikrer højeste sikkerhedsstandard.

Kilde: Trafikstyrelsen