Familie

Danmark på vej mod grønnere madvaner med nyt initiativ

Et nyt ambitiøst projekt, Smag dig frem – gør Danmark grønnere, skal over de næste tre år hjælpe børnefamilier med at tage sundere og mere klimavenlige madvalg.

Danmark på vej mod grønnere madvaner med nyt initiativ
Foto: Canva
Af Dinny Eriksen 7. februar 2025

Med støtte fra Nordea-fonden og Novo Nordisk Fonden på i alt 47,2 millioner kroner, sigter initiativet mod at påvirke op mod en halv million familier i hele landet.

Projektet er udviklet af Fødevarestyrelsen, Forbrugerrådet Tænk og Madkulturen og vil gøre det lettere for familier at omsætte De Officielle Kostråd til praksis i en travl hverdag.

Børnefamilier efterspørger nemme grønne løsninger
Selvom to ud af tre danske børnefamilier ønsker at spise sundere og grønnere, kan det være en udfordring at få det til at fungere i en hektisk dagligdag.

  • Vi ved, at der er stor vilje til forandring, men mange kæmper med at lave velsmagende grønne retter, der samtidig indeholder de nødvendige næringsstoffer, forklarer Arne Astrup, direktør for ernæringsforskning og overvægt i Novo Nordisk Fonden.
  • Dette projekt kan gøre en forskel, fordi det hjælper børnefamilierne i de situationer, hvor de skal træffe valg om mad og måltider.

Møder familierne dér, hvor de er
Projektets aktiviteter spænder bredt og inkluderer en lang række initiativer, der møder børnefamilierne i deres hverdag:

  • Undervisning i grøn madlavning i skolernes madkundskabslokaler.
  • Indkøbsguides og produktplacering i supermarkeder, der fremmer bæredygtige valg.
  • Inspiration og nudging i arbejdspladsers kantiner.
  • Praktiske madkurser i boligområder for hele familien.
  • Sociale medier og digitale kampagner med enkle råd til sundere måltider.
  • Foreningsaktiviteter, hvor maden bliver en del af fællesskabet.

Indsatsen testes i første omgang i Svendborg, Kolding og Slagelse, hvor 10.000 børnefamilier deltager. Erfaringerne herfra skal på sigt danne grundlag for en landsdækkende udrulning.

Stor optimisme for projektets potentiale
Hos Nordea-fonden er der store forventninger til projektet.

  • Vi tror på, at Smag dig frem kan bidrage til stærkere madfællesskaber og gøre det lettere at tage sunde valg, siger Christine Paludan-Müller, uddelingschef i Nordea-fonden.
  • Vi håber, at de lokale erfaringer kan inspirere til lignende initiativer i resten af landet.

DR sætter fokus på danskernes madkultur
Parallelt med projektet vil DR kaste lys over danskernes madkultur, både nu og i fremtiden. Dette sker gennem tv-programmer, dokumentarer og online indhold, der skal understøtte den grønne omstilling.

Med bred opbakning og en langsigtet strategi er Smag dig frem – gør Danmark grønnere godt positioneret til at gøre en reel forskel i danskernes madvaner. Nu er spørgsmålet blot, om familierne vil tage udfordringen op og lade sig inspirere til en sundere og mere klimavenlig livsstil.

Kilde: Fødevarestyrelsen

Nyt børneunivers i Randers: Leg og kreativitet i Kulturhuset

Læs også: Nyt børneunivers i Randers: Leg og kreativitet i Kulturhuset

Børneloppemarked på Kirketorvet lørdag den 26. april

Læs også: Børneloppemarked på Kirketorvet lørdag den 26. april

Tilmeld dig vores nyhedsbrev