Nyheder

Danmark i top, Rumænien i bund: Her de farligste veje i Europa

Ny EU-rapport viser markant spænd mellem landenes trafiksikkerhed

Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen I dag kl. 06:00

Færre omkommer på europæiske veje

Antallet af trafikdræbte i Europa falder fortsat – men udviklingen går langsomt, og forskellene mellem landene er store. Det viser en ny rapport fra EU-kommissionen, som offentliggøres her op mod årets afslutning.

I 2024 mistede 19.940 mennesker livet i trafikken på tværs af EU. Det svarer til 45 døde pr. million indbyggere, og er 2 procent færre end året før. Tallene bekræfter en fortsat nedadgående tendens, men også, at ambitionen om markant færre trafikulykker kræver vedvarende indsats.

EU arbejder efter den såkaldte Vision Zero-målsætning: Halvering af trafikdræbte inden 2030 og tæt på nul dødsfald i 2050.

Selvom tallene er i fremgang, så skal vi altid huske, at bag hver statistik, findes der familier og lokalsamfund, der lider. Det faktum, at næsten 20.000 mennesker mistede livet i trafikulykker sidste år, er uacceptabelt,” siger kommissæren for bæredygtig transport og turisme, Apostolos Tzitzikostas.

Store forskelle i Europa

Mens flere lande kan glæde sig over fald i antallet af trafikdræbte, kæmper andre fortsat med høje dødstal.

Rumænien og Bulgarien ligger i bunden af statistikken med henholdsvis 78 og 74 dødsfald pr. million indbyggere. Det er mere end tre gange så mange som i Danmark, hvor tallet er 24.

Blandt landene med den mest positive udvikling er Litauen, der har reduceret antallet af trafikdræbte med 22 procent, og Letland, der følger efter med 19 procent.

I den anden ende af skalaen står Cypern og Estland, hvor antallet af omkomne er steget med henholdsvis 21 og 17 procent.

Danmark blandt de sikreste lande

Danmark placerer sig fortsat i toppen, når det gælder trafiksikkerhed. Kun Norge, Sverige og Malta har lavere dødstal end de danske 24 pr. million.

For lokale borgere betyder det, at de danske indsatser—fra hastighedskontrol til forbedret infrastruktur—fortsat virker. Samtidig understreger rapporten, at arbejdet for sikrere veje skal fortsætte, da udviklingen i resten af Europa også påvirker trafiksikkerheden i Danmark og nabolandene.

Fakta: Landene med flest og færrest trafikdræbte

Europas højeste dødsrater (pr. million indbyggere)

  1. Rumænien – 78
  2. Bulgarien – 74
  3. Grækenland – 64
  4. Kroatien – 62
  5. Letland – 60
    Kilde: EU-kommissionen

Europas laveste dødsrater (pr. million indbyggere)

  1. Norge – 16
  2. Sverige – 20
  3. Malta – 21
  4. Danmark – 24
  5. Schweiz – 28
    Kilde: EU-kommissionen

Forsigtige forbedringer – men langt til målet

Den nye rapport slår fast, at EU samlet set er blandt de sikreste regioner i verden at køre bil i. Men den peger også på, at udviklingen går langsommere end ønsket i forhold til de ambitiøse 2030-mål.

Kommissionen understreger, at både national lovgivning, lokale trafikprojekter og ændret adfærd blandt trafikanter bliver afgørende for, om målene kan nås.

Den Europæiske Kommission vil fortsætte med at støtte alle medlemsstater i at gøre vejene mere sikre. Men det er en fælles indsats: Regeringer, industrien og hver eneste trafikant har en rolle at spille for at sikre, at alle ture ender sikkert,” siger Apostolos Tzitzikostas.

Rapporten viser dermed både fremskridt og udfordringer – og giver anledning til debat om, hvordan sikkerheden på vejene kan styrkes yderligere i årene fremover.