Artikler
Dagrofa vil styrke dansk frugt og grønt med nyt initiativ
Danskerne tror, de køber dansk – men virkeligheden er en anden
Danskerne foretrækker danske varer, men meget af frugten og grøntsagerne i supermarkedernes grøntafdelinger kommer slet ikke fra Danmark. Det viser en ny undersøgelse, som Retriever har lavet for Dagrofa.
Vi tror, der er mere dansk, end der faktisk er
Mere end halvdelen af de adspurgte danskere tror, at mindst en tredjedel af frugten og grøntsagerne i butikkerne er dyrket herhjemme. I virkeligheden udgør dansk frugt kun omkring 10 procent, mens danske grøntsager står for cirka 25 procent. Samtidig er seks ud af ti frilandsgartnerier forsvundet i løbet af de seneste 15 år.
– “Det her er en meget vigtig dagsorden, og som fødevarevirksomhed i Danmark vil vi gerne tage et ansvar på os for at gøre mere for dansk frugt og grønt. Vi skal støtte op om både store og små avlere, og vi skal sørge for, at de kan komme af med deres produkter og på den måde få større muskler til at udvikle sorter, forlænge sæsonen og sikre konkurrencedygtige priser,” siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa.
Læs også:
Danskerne bakker op – også økonomisk
Selv om de danske varer fylder mindre, end mange tror, er opbakningen stor. Ifølge undersøgelsen ønsker næsten ni ud af ti, at supermarkederne gør mere for at støtte danske producenter. Over 60 procent svarer, at de er villige til at betale lidt ekstra for en dansk vare.
– “Det er ikke et mål, at danske varer skal koste mere end udenlandske, men fakta er, at de danske producenter ofte har større omkostninger end deres udenlandske konkurrenter. Den forskel skal vi hjælpe dem med at nedbringe, blandt andet ved at sikre flere afsætningsmuligheder for de små avlere,” forklarer Jesper Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa.
Han tilføjer, at prisen stadig spiller en stor rolle for mange forbrugere:
– “Pris er altid et vigtigt parameter, men det er betryggende at vide, at danskerne har så høj tillid til de danskproducerede varer, at de er villige til at betale en smule mere for dem.”
Nyt initiativ skal “styrke rødderne”
Dagrofa har i sensommeren lanceret initiativet ”Styrk Rødderne”, som skal fremme dansk frugt og grønt gennem fire indsatsområder:
- Dansk dyrket: Kampagner, tydelig mærkning og nye koncepter, der gør det lettere at vælge dansk.
- Fælles front: Tættere samarbejde med danske producenter og bedre rammevilkår.
- Væksthuset: Fokus på innovation, convenience-produkter og klimarobuste sorter.
- Stærke rammer: En aktiv indsats for bedre konkurrencevilkår og politisk fokus på lokale råvarer.
– “Vi skal helt sikkert også blive bedre til at fortælle, hvad der er dansk, og ikke mindst de gode historier om producenterne. Alle producenterne har jo en god fortælling om deres produkter fra jord til bord,” siger Jesper Bjerring.
Bygger videre på kendte koncepter
Initiativet bygger videre på Dagrofas eksisterende arbejde med danske varer – blandt andet “Danske Madskatte” i MENY, “Danske varer til lave priser” i SPAR og “Danmark Dejligst” i Dagrofa Foodservice.
Med strategien Gro’27 – vækst på vores måde vil Dagrofa styrke dansk fødevareproduktion og skabe bedre vilkår for lokale producenter over hele landet.
Læs også: